fleischer
10-07-2005, 11:40
hej vänner
jag har en ganska rejält lutande slänt, där jag satt rhododendron. Jag har grävt ur ordentligt djupt, satt dem i rhododendronjord och lagt gräsklipp runt konsekvent. De blommade förra sommaren, men iår har alla buskar dött. De växter jag satte som "fotvärmare" runt om klarar sig dock bra:_)
Nu är min fråga, om man har en kraftig slänt och vill sätta nånting där som är kraftigt (rhoddisarna skulle ju ha blivit som en liten vägg så småningom...), vad ska man sätta istället? Alternativt, har någon tips på vad som var felet med rhoddisarna som alla stendog?
Christer i Falköping
10-07-2005, 16:02
Har de kanske torkat ut? Hur är det med sol där på våren? Det kan ju vara så att de satte igång i solvärmen, medans marken fortfarande var frusen? Då får de ju inget vatten och dör. Annars är det ju konstigt att alla dött.
Christer.
Jag tror också att det kan vara torka som tagit död på den. Det är viktigt att man vattnar rhododendron mycket på hösten så att den inte torkar ur på våren.
kerstin z5-6
10-07-2005, 20:24
I en rejält lutande slät blir det MYCKET väldränerat -alltså ska du söka sådanana växter till den , som absolut vill ha torra fötter o inte stå i vatten alls -
som de andra redan sagt blir det värsta läget för en fuktälskande rodde ..