Jag har en liten lönn, ca 15 cm, som jag grävde upp ur en rabatt för ett par månader sen. Den har nu börjat få vita "pulvriga" fläckar på bladen. Jag har tvättat bort fläckarna med vatten men de kommer tillbaks. Bortsett från fläckarna ser plantan fin ut. Den står i en lerkruka på en solig balkong i Örebro. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Anira
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2005, 12:30
Mjöldagg är väldigt vanligt på många lönnar när det är varmt och torrt.
Har fått mjöldagg på några av mina sådda lönnar.
Läste nånstans att det är nästan omöjligt att helt få bort det, att det kommer igen år efter år. Gäller detta också lönnar?
Betyder det att jag gör säkrast i att kasta bort de smittade plantorna? Eller ska jag ta bort bladen som är smittade bara?
Finns bekämpningsmedel som lindrar angreppen... är det att rekommendera för så små plantor?
Jag funderade på mjöldagg men det såg inte riktigt ut som det brukar göra på andra växter. Finns det något man kan göra för att få bort mjöldagg? Jag vill så gärna att min lilla lönn ska överleva.
Anira
Det finns bilder här i forumet någonstans som jag lade in för en tid sedan, ganska lång tid sedan om jag minns rätt.
Mjöldaggen på lönn brukar bli runda prickar och sedan stora fläckar. Det man kan göra är att stödvattna växten. Denna mjöldagg finns överallt och den kommer och går beroende på klimatet. Jag hade lönnar med mjöldagg förra året som i år verkar slippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.