Full version: Flckar p lnn
anira
Jag har en liten lnn, ca 15 cm, som jag grvde upp ur en rabatt fr ett par mnader sen. Den har nu brjat f vita "pulvriga" flckar p bladen. Jag har tvttat bort flckarna med vatten men de kommer tillbaks. Bortsett frn flckarna ser plantan fin ut. Den str i en lerkruka p en solig balkong i rebro. Ngon som vet vad det kan vara fr fel?

Anira
sa, mlardalen zon 2
Mjldagg r vldigt vanligt p mnga lnnar nr det r varmt och torrt.
Dzad
Har ftt mjldagg p ngra av mina sdda lnnar.
Lste nnstans att det r nstan omjligt att helt f bort det, att det kommer igen r efter r. Gller detta ocks lnnar?
Betyder det att jag gr skrast i att kasta bort de smittade plantorna? Eller ska jag ta bort bladen som r smittade bara?

Finns bekmpningsmedel som lindrar angreppen... r det att rekommendera fr s sm plantor?
anira
Jag funderade p mjldagg men det sg inte riktigt ut som det brukar gra p andra vxter. Finns det ngot man kan gra fr att f bort mjldagg? Jag vill s grna att min lilla lnn ska verleva.

Anira
Cilla
Det finns bilder hr i forumet ngonstans som jag lade in fr en tid sedan, ganska lng tid sedan om jag minns rtt.

Mjldaggen p lnn brukar bli runda prickar och sedan stora flckar. Det man kan gra r att stdvattna vxten. Denna mjldagg finns verallt och den kommer och gr beroende p klimatet. Jag hade lnnar med mjldagg frra ret som i r verkar slippa.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon