anira
Jag köpte en klematis tidigare i år. På etiketten stog det "Clematis Jackmanii" och bilden visar en mörkt blå-lila blomma med fyra kronblad. Nu har den första blomman slagit ut på min klematis, men den ser inte ut som på bilden tycker jag. Den är visserligen jättefin fast den är ljust lila-rosa och har fem kronblad. Är det någon som vet vad det kan vara för sort? Om det inte är Jackmanii kanske den ska skötas på annat sätt så det vore bra att vet vad den kan heta.

Har lagt in ett par bilder i mitt album. De visar inte färgen helt rätt - den är aningen mörkare i verkligheten.

Anira
Reserv
Kan inte så mycket om just Klematis men har en bra länk om du vill leta själv rolleyes.gif

Klematis
anira
Tack för tipset. Jag har kollat länken men tycker inte riktigt att någon av blommorna passar in på min, fast den är lite lik Hagely Hybrid.

Anira
Madeleine1
En annan bra länk:

Clematis-encyklopedi
violina
Liknar min Hagley Hybrid
Betty
Ännu en klematissida : Här.
Som du ser så finns det flera olika klematisar i jackmann-gruppen.
anira
Tack för svaren. Jag har kollat lite på länkarna och jag har bestämt mig för att det får vara en Hagely Hybrid. Den ska skötas som Jackmanii så det blir ju ingen större skillnad.

Anira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon