Fick en ekplanta för snart en månad sedan. Den var barrotad och cirka 15 cm lång. Ett och ett havlt år gammal.
Planterade den i en kruka med billig trädgårdsmylla.
Den ser precis likadan ut som då jag fick den.
Gröna blad med lite bruna streck på. Bladen sitter fast bra och har inte nån ohyra, men det händer liksom inget med plantan.
Hade först den i helskugga, nu i kvällssol.
Vad skall jag göra för att den ska skjuta nya blad?
Byte av jord, mer solljus? Växtnäring?
Christer i Falköping
10-07-2005, 15:56
Eken tycker direkt illa om att bli hanterad, så den lär tjura bra länge innan det kommer nya blad. Troligen kommer det inget nytt förrän nästa år.
Christer.
Är det skogseken Quercus Robur eller en annan ek? Oavsett vilken så skulle jag givit den tid av samma skäl som Christer nämner. Det är en chock för varje träd att bli väckta, nedstoppade i jord och att hastigt komma ut i ljuset. Ek lite mer än andra träd.
Att den dessutom fått en en dålig "källare" att leva i gör det inte bättre. Det sämsta med torven man köper som "planteringsjord" är kompakteringen och att den inte tar emot vatten på ett jämnt sätt när den är i kruka, är min erfarenhet.
Om det är Q Robur och du tänker ha den ute - sätt den i backen och vattna som bara den.
Okej... kan väl nog plantera den, men vad blir bättre med det då? Att den får jämnare och bättre bevattning?
Klarar den faktiskt av vintern fastän den bara fått fyra blad detta år?
Vill inte ha eken någonstans här på tomten planterad i framtiden så gräver jag ner den ska den upp igen om ett eller två år.
Om jag gräver ner den med krukan (och dräneringshål) blir det väl likadant som att ha den ovan jord i kruka det då?
Är väldigt mån om denna ek som ni förstår, eftersom den är min enda. Om inte ekollonen som jag fick gror och blir stora snart.
Det är bättre att gräva ner krukan, då torkar den inte ut lika fort som om den är ovan jord. Dessutom blir det mycket jämnare temperatur under vintern. I veckans
Odla med P1 berättades förövrigt mycket om hur man flyttar
större träd.
kristerh
12-07-2005, 11:04
jag skulle ha den kvar i kruka, se till att den inte är för liten bara, jag har ekar i krukor, och de står ute på vintrarna, lägg bara lite löv runt krukan, ev kan du gräva ner den på vintern o ta upp den på våren igen.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.