är den ettårig eller flerårig?
pisanggoreng
10-07-2005, 13:10
Flerårig.
CITAT (pisanggoreng @ 10-07-2005, 14:10)
Flerårig.
hur gör jag då i vinter? jag har min lavendel i en stor kruka?
anna_rispan
10-07-2005, 20:33
gräv ner den eller övervintra på annat sätt. sök lite. övervintring i kruka har det skrivits om flera gånger.
Lycka till!
kellysblues
17-07-2005, 13:56
Vet inte exakt hur det är med lavendel, men mina fleråriga växter brukar få övervintra tätt tillsammans längst ner i lä på balkongen, kanske med lite tidningspapper runt krukorna. Det brukar gå bra. :-)
labarradepan
22-07-2005, 21:56
kan man göra nått kul med lavendel? vad i så fall?
kellysblues
23-07-2005, 08:07
Badolja, badsalt, tvål, potpurri, rökelse... och så vidare. :-) Lavendel doftar gott och är lugnande, men det är lätt att få huvudvärk om det blir för mycket.
En snabb sökning på Shenet ger också att lavendel är "antiviral och kraftfullt antiseptisk" samt att "den lugnar samtidigt som den lyfter humöret" och att den är insektsbortstötande. (Läs mer på
http://www.shenet.se/vaxter/lavendel.html och
http://www.shenet.se/ravaror/eolavendel.html )
labarradepan
23-07-2005, 09:37
tack
CITAT (labarradepan @ 22-07-2005, 22:56)
kan man göra nått kul med lavendel? vad i så fall?
Kakor! Jag har ett recept på lavendeldrömmar
här.
Ibland lägger jag i några blommor (alltså några av dom små blå knopparna, inte hela ax för det blir för mycket) i teet när jag brygger vanligt svart te.
Det finns olika sorters lavendel, alla klarar inte alls vintern!
Mulle
kristerh
25-07-2005, 14:19
CITAT (mulle @ 25-07-2005, 15:10)
Det finns olika sorters lavendel, alla klarar inte alls vintern!
Mulle
Den sk fjärilslavendeln överlever inte vintrarna i vårt klimat.
krister
SOLVEIG
25-07-2005, 22:36
Mina tankar angående;
Användning av Lavendel!
Till natten i kväll har jag klippt av en del och lagt i en skål vid min säng, då slumrar jag nog gott!
Till höst-vinterkvällar framför TV:n tycker jag om att lägga lavendel i vattnet i en skål på en ljuslykta .
Har du badkar? Då behöver jag inte säga mer, skall själv prova en kulen afton.
Häromkvällen satte jag in en enkel bukett av ett par stjälkar av vit brudslöja samt lite lavendel (angustifolia tror jag den " riktiga " heter) ,oh vad jag har njutit ,det kallar jag skönhet!
solkatten
09-08-2005, 17:22
Man kan visst ta en torkad stängel med blomma och använda som rökelse. Bara att tutta fyr på den.
Det luktar så gott med lavendel är det någon som har recept på hur man gör lavendelolja till bad & aromaljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.