Full version: Missbildade vitlökar
Reserv
Beror det på värmen, vätskebrist, näringsbrist eller taskigt utsäde, men några av Vitlöksplanten har fått missbildningar. Dom får som en knopp mitt i bladen och i knoppen så finns massor av minilökar blink.gif lite lilaaktiga. Ska det va´så eller? Första året med vitlökar, så man vet juh egentligen inte hur det ska se ut heller. rolleyes.gif Och när vet man att dom vanliga gula lökarna är klara? Dom försöker att växa ovanpå jorden nu och tar sig upp fast jag skottar jorden tillbaks på dom. mad.gif Jordgubbarna lever ett eget liv dom också, vissa har bestämt sig för att bli albino i år wacko.gif blink.gif unsure.gif Jösses!! Snacka om att jag håller på att få värmeslag, men vad har inte grödorna fått då? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Reserv @ 10-07-2005, 14:17)
Beror det på värmen, vätskebrist, näringsbrist eller taskigt utsäde, men några av Vitlöksplanten har fått missbildningar. Dom får som en knopp mitt i bladen och i knoppen så finns massor av minilökar blink.gif lite lilaaktiga. Ska det va´så eller? Första året med vitlökar, så man vet juh egentligen inte hur det ska se ut heller. rolleyes.gif Och när vet man att dom vanliga gula lökarna är klara? Dom försöker att växa ovanpå jorden nu och tar sig upp fast jag skottar jorden tillbaks på dom. mad.gif Jordgubbarna lever ett eget liv dom också, vissa har bestämt sig för att bli albino i år wacko.gif blink.gif unsure.gif Jösses!! Snacka om att jag håller på att få värmeslag, men vad har inte grödorna fått då? tongue.gif

Stresslökar har du fått på vitlöken, vissa sorter bildar såna när man ex. ger ojämn vattning mm. Thermidrome är nog kungen av stresslökar den får nämligen mycket lätt stresslökar, andra sorter jag har bildar inga stresslökar oavsett väder och skötsel. Stresslökarna gör så att den underjordiska skörden blir lägre men stresslökarna går också att äta.

Thermidrome med stresslök

Reserv
Dom här små "stresslökarna" kan man använda dom som utsäde till hösten? Det är juh små lökar med blast innuti själva kapseln. I den ena så var det bara tre smålökar, men i den andra var det knökfullt. Kan vitlöken bli större under jorden om jag avlägsnar stresslökarna?
Åsa, mälardalen zon 2
Jovisst kan man använda stresslökar till utsäde MEN när man ska ta utsäde till vitlök så brukar man försöka använda stora klyftor för de ger stora lökar, tar man de små stresslökarna blir det små lökar.

Och nej det brukar inte bli större lökar under jord när man tar bort stresslökarna, det har redan gått åt en hel del energi när stresslökarna bildas.
Reserv
Aha huh.gif bara en fråga till då, om man passar resterande lökar nu då och ser när det börjar komma en stresslök, är det för sent då också? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde vara för sent ändå tror jag, vitlöken brukar inte växa så enormt mycket mer vid den här tiden de satsar mera på att bilda väggar mellan klyftorna, bilda hårdare skal och liknande.
Reserv
Attans då sad.gif huh.gif Du sitter väl inte där i din stol och garvar åt mig ohmy.gif mad.gif Äh, det bjussar jag på i så fall tongue.gif man kan juh inte va´allvetare (fast det skulle inte va´dumt om man va´mer kunnig på grönsaksfronten) unsure.gif rolleyes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-07-2005, 16:16)
Beror det på värmen, vätskebrist, näringsbrist eller taskigt utsäde, men några av Vitlöksplanten har fått missbildningar. Dom får som en knopp mitt i bladen och i knoppen så finns massor av minilökar blink.gif lite lilaaktiga. Ska det va´så eller? Första året med vitlökar, så man vet juh egentligen inte hur det ska  se ut heller. rolleyes.gif Och när vet man att dom vanliga gula lökarna är klara? Dom försöker att växa ovanpå jorden nu och tar sig upp fast jag skottar jorden tillbaks på dom. mad.gif  Jordgubbarna lever ett eget liv dom också, vissa har bestämt sig för att bli albino i år wacko.gif  :blink:  :unsure: Jösses!! Snacka om att jag  håller på att få värmeslag, men vad har inte grödorna fått då? tongue.gif

Stresslökar har du fått på vitlöken, vissa sorter bildar såna när man ex. ger ojämn vattning mm. Thermidrome är nog kungen av stresslökar den får nämligen mycket lätt stresslökar, andra sorter jag har bildar inga stresslökar oavsett väder och skötsel. Stresslökarna gör så att den underjordiska skörden blir lägre men stresslökarna går också att äta.

Thermidrome med stresslök

Tack !
Man lär sig något varje gång man går in hit och ofta tack vare dig.

Även jag har haft sådana där "stresslökar" men när jag planterat klyftor som man köper för att äta.
Nu har jag lärt mig att bäst är att betala det dyrare priset och köpa sådana som är avsedda att plantera. Tänker som så att årets skörd gräver jag ner och så småningom slipper jag köpa nya sättlökar på samma gång som jag själv blir försörjd
ingrid fuxwall

Man säger att den gula löken är klar när blasten lägger sig ner, men om det stämmer kan jag inte uttala mig om.
Reserv
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-07-2005, 21:23)
Man säger att den gula löken är klar när blasten lägger sig ner, men om det stämmer kan jag inte uttala mig om.

Blasten verkar alldeles för livskraftig för att va´på väg att lägga sig, fast det är klart........springer "det stora aset" över grönsakslandet många gånger till så har dom nog lagt sig. Väntar den Gula löken också på att skalet ska bli tjockare?
ingrid fuxwall
Du använder väll blasten i sallad ! Smakar jättegott, tycker jag.

Var inte speciellt tidig att sätta mina lökar i år men har redan tagit upp en och njutit av.

ingrid
Reserv
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-07-2005, 22:07)
Du använder väll blasten i sallad ! Smakar jättegott, tycker jag.

Var inte speciellt tidig att sätta mina lökar i år men har redan tagit upp en och njutit av.

ingrid

Aha, ja just det, visste väl att det va´nåt mer jag glömt. rolleyes.gif jag glömde faktiskt att ta upp Lökarna förra året, allt ruttnade juh bort då så jag trodde inte att det var nåt som klarat sig. Nu här i våras så stack det upp blast lite var stans i rabatterna, både Vitlök och Gul lök. Inte är det väl nåt fel på dom för att dom suttit i backen hela vintern? huh.gif unsure.gif Dom växer juh i alla fall rolleyes.gif
Madeleine1
Jag glömde kvar mina vitlökar förra året och det resulterade i att de växer "i klump" i år. Varje klyfta i den gamla har ju blivit en ny vitlök... Borde kanske gallrat lite... ? wacko.gif biggrin.gif
Eva i Västerås
Vitlöken blir som sagt en hel grupp med plantor, en från varje klyfta. Ynkliga lökar, givetvis, eftersom dom stått alldeles för trångt. Men till att använda direkt duger dom, särskilt om man tar lökarna innan dom börjar splittra sig i klyftor. Grilla hela vitlökar, färska direkt från landet. Mmmmm. Blir mycket mildare i smaken än man kan tro. Bladen är också jättegoda, med mild, fin vitlökssmak.

Gul lök brukar gå i blom andra året, och ger just inga lökar. Men blommorna är vackra där dom står och bladen är goda i sallad, soppor och grytor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon