Full version: Tuja
Dzad
Växer långsamt, långsamt mina små tujasådder. Inte enkelt att hålla liv i.

Läste idag på i träd&busk-forumet att man inte ska plantera tuja om man har sandjord.
Samtidigt läste jag detta på en liten plantskolas hemsida:
"Tuja. Har genom åren blivit en omtyckt "grönväxt". Vi har märkt att tuja är betydligt "härdigare" mot vårens uttorkningsskador om man planterar i sandjord som snabbt tinar upp på våren.Vi rekommenderar dock att alla tuja täcks de första vårvintrarna efter planteringen."

Vad för slags jord ska de riktigt ha för att växa och må bra?
Lera eller sand... hur passar trädgårdsmylla (sån man köper)?
kerstin z5-6
Mina står i lerjord och det går fint , man kan vattna tidigt på våren så man undviker tjälbränna tongue.gif
Dzad
Okej, om jag en gång för alla får fråga det: Hur i all sin dar vet man vad som är lerjord, sandjord och så kallad matjord/kompostjord eller vad det nu kallas (vet inte ens vad det består av)?
Okej, sand är det väldigt genomsläppliga och lera är det hårda som håller fukten bra, men jag tycker det är svårt att veta vad en jord som är nån slags bladning består av.
Kan sandjord bli hård och nästan ogenomsläppling eller är det bara lerjord som blir så?

Den torvjord som finns i affären... är det alltså förmultnade växter? Men blir inte förmultande växter kompostjord då det förmultnat tillräckligt?

blink.gif laugh.gif
Gloriana
CITAT (Dzad @ 11-07-2005, 19:41)
Okej, om jag en gång för alla får fråga det: Hur i all sin dar vet man vad som är lerjord, sandjord och så kallad matjord/kompostjord eller vad det nu kallas (vet inte ens vad det består av)?
Okej, sand är det väldigt genomsläppliga och lera är det hårda som håller fukten bra, men jag tycker det är svårt att veta vad en jord som är nån slags bladning består av.
Kan sandjord bli hård och nästan ogenomsläppling eller är det bara lerjord som blir så?

Den torvjord som finns i affären... är det alltså förmultnade växter? Men blir inte förmultande växter kompostjord då det förmultnat tillräckligt?

blink.gif laugh.gif

I en bok om den goda jorden skriven av Phlippe Plönninge- tror jag han heter - kan du läsa om de olika sorternas jord och fördelar och nackdelar med dem. Lera är hårt att gräva i men innehåller mycket näring. Vilken jord du än har så kan du blanda upp den med köpejord om du vill men det är dyrt. Tuja brukar växa alldeles utmärkt av sig själv tycker jag. Om man nu inte gör som på ett ställe längs vägen. De är inne på sin andra tujahäck....planterad mellan stora björkar. Den tujahäcken får inget över av vatten och näring när björkarna tagit sitt.
Gloriana
Sorry...glömde nåt viktigt. Det viktigaste när man planterar är att det är väldränerat dvs att det inte är fuktsurt för då ruttnar det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon