Hej,
Jag vet att Fingerborgsblomman är giftig om man får den i sig (främst bladen tror jag). Men är det farligt att hantera växten?? Eller är det om man t ex plockar och har en snittyta som man ska se upp?
Har ni giftiga växter i trädgården? Eller ska man undvika detta helt?
Har själv hund och katt men de borde inte vara intresserade...??
Hälsn/D
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2005, 14:43
Jag har giftiga växter i trädgården tror det är få som inte har giftiga växter i trädgården, många av våra allra vanligaste växter är ju giftiga även potatisblast exempelvis är ju giftig.
Det är mycket liten risk att hundar och katter blir förgiftade av växter i trädgården. De förgiftningsfall som finns är nog hundar som tuggat på sådant som pinnar av gullregn som man låtit ligga kvar efter beskärningen men annars så brukar de inte äta på giftiga växter. Men har man en valp av någon av de matfriskaste raserna kanske man ska ha lite uppsikt syrrans hund (labrador) åt upp en tomatplanta för mig när han var valp, fast det gick bra han fick inte ens ont i magen men han hade nog vant magen efter allt annat konstigt han provsmakade, han åt ju t.o.m tapetklister.
Det är inte farligt att hantera fingeborgsblommor, den är giftig men inte så giftig att man råkar illa ut av att exempelvis slicka på ett finger som varit i kontakt med växtsaften. Vissa växter kan dock ge reaktioner även med lite växtsaft ex. spikklubba och änglatrumpet, där är det inte bra att klia sig i ögona när man har växtsaft på dem det brukar bli en reaktion ex. förstorade pupiller.
odlar också giftiga växter och har hund och katt.
dom verkar förstå det själva, så dom äter aldrig på digitalisen eller änglarna