Blomstertanten
unsure.gif Vad heter den ?
Är det en nyckelpiga eller en skalbagge ?
Gossen Ruda
Ingen bild? Den vanliga tvåprickiga nyckelpigan finns även i en version med omvända färger. Nyckelpigorna är också skalbaggar. tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2005, 22:02)
Ingen bild? Den vanliga tvåprickiga nyckelpigan finns även i en version med omvända färger. Nyckelpigorna är också skalbaggar.  :P

Har ju ingen kamera ! sad.gif

Hittade ingen bild när jag Googlade ! tongue.gif

Och vid sökningen stog informationen om nyckelpigorna inte bland skalbaggarna ! sleep.gif

Tur att du finns Ruda , så du håller ordning på alla småkryp åt oss amatörer ! wub.gif
Gossen Ruda
Tack, men nu skall jag krångla till det. Det finns faktiskt en annan nyckelpiga som är svart med två röda prickar. Prickarna sitter dock lite annorlunda, den svarta arten har dom ungefär där den röda tvåprickiga har sina svarta medans den svarta varianten av den vanliga röda har dom svarta prickarna längre bak. Fattar du? Knappt jag själv fattar vad jag svamlar om. laugh.gif

Den vanliga tvåprickiga arten heter Adalia bipunctata och den svarta heter Chilocorus renipustulatus.
Blomstertanten
Menar du så här och så här ? unsure.gif

Inte lätt att se skillnaden ! sleep.gif

Tar nog och sover på saken. tongue.gif
Gossen Ruda
Skall jag också göra. Hoppas baggarna tar rätt i alla fall. God natt.
Blomstertanten
Nu har jag sovit på saken ! tongue.gif

Och inte hjälpte det ! sleep.gif
unsure.gif Ser ingen skillnad !
Gossen Ruda
Tycker inte heller att det är någon större skillnad på bilderna du länkade till. Kan nån vara felbestämd? unsure.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 11-07-2005, 21:52)
Tycker inte heller att det är någon större skillnad på bilderna du länkade till. Kan nån vara felbestämd?  :unsure:

sleep.gif Jag har inte bestämt nått !
Gossen Ruda
Givetvis menade jag inte så utan den eller dom som lagt ut bilderna. Man skall inte lita för mycket på det som finns på nätet.
Blomstertanten
Jag förstod det !

Bara driver lite med dig ! tongue.gif

Men måste tillägga att det inte är så lätt att se på dom bilder jag hittade, en del är väldigt otydliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon