ingrid fuxwall
10-07-2005, 20:27
Har ni sått/planterat bara sådant som Ni brukar eller finns det saker Ni tagit bort ?
Något nytt för i år ?
Vad gör Er besviken ?
Något som är bättre än det brukar ?
Skulle vara så roligt att få ta del av Era trädgårdsland.
ingrid
Susanna
10-07-2005, 21:30
Nytt för i år hos mig är svedjerova, majrova och palsternacka. Dock tycker jag att grobarheten varit lite dålig. Jag har inte skördat något av detta ännu så smakerna vet jag inget om. Jag har också satt kardun för första gången. Ska bli spännande att smaka senare i år.
Sedan har jag satsat stort på vintersquash i år. Har flera olika sorter och ganska många plantor. Det är så otroligt gott tycker jag. Dock verkar det som om jag kommer att vara bortrest den perioden de ska skördas, vet inte riktigt hur jag ska lösa det ännu.
Det enda jag avskaffat i år som jag odlat tidigare är scharlottenlök och röd lök. De fick helt enkelt inte plats och jag hade inte lust att gräva ett land till.
Övrigt som växer i landen är en salig blandning; morötter, sockerärtor, kronärtskockor, ruccola, flera olika sorters bönor, pumpar och squashar, majs, ruccola, mangold, luftlök, gul lök, vitlök, jordgubbar, smulgubbar, potatis, sparris, blåbär mm
Madeleine1
11-07-2005, 01:13
Inga nyheter eller häftiga grejer alls, men det känns alldeles lagom:
~ Jordgubbar
~ Potatis tre olika sorter (bl.a min favvis Sprint. Hittade ju en massa gamla potäter när jag grävde om komposten och landet i våras...

)
~ Lök
~ Vitlök
~ Gräslök
Landet växer så det knakar. Fyllt till bredden. Nytt för i år är att jag inte täckt runt jordgubbarna. Blir lite tråkigt med jordiga gubbar, men det kändes som att landet fått gräs så det räcker de senaste åren.
Här växer det också så det knakar! Så frodigt och grönt trodde jag aldrig att det skulle bli, verkar vara ett bra år!
Nytt för mig är grönkål, squash, kronärtskocka och majs.
Av sqashen har jag skördat ca 10 st. 5-6 liter sockerärter, 1 l spritade ärter, 2 tomater, 2 gurkor, sallat, några lökar, örter, jordgubbar, potatis, basilika i massor och 1 chili.
I mitt nyanlagda köksland växer Paprikor, Chilisar, Persilja, gräslök, rosmarin. timjan, oregano och citronmeliss. Sedan har jag även kornvallmo och massor av lavendel.
Största besvikelsen är att spiskumminen inte tog sig.
Ciczi
Har precis skaffat växthus och det är första året som vi odlar något.
Har:
Gurka
Tomater
Paprika
Purjolök
Sallad - 3 olika sorter
Rädisor - odlar min andra omgång just nu
Dill
Gräslök
Oj, vad det växer. =)
Gurkan har vi redan tagit av, och massor med rädisor och sallad har det blivit. Väntar just nu på att tomaterna ska bli klara - idag var det 3 st som började ändra färg.
Mvh
PerLun
ingrid fuxwall
11-07-2005, 21:15
Men var bor Ni ?
Hur har Ni redan kunnat plocka gurkor och tomater och vilka enorma ärtodlingar har Ni ? så många liter redan ! !
Går och drar något mörkt över mig. När jag återkommer har jag några frågor
Susanna
11-07-2005, 22:19
Jag har varken skördat squash, tomater eller ärtor ännu! Så Ingrid, dra inte något mörkt över dig! Vår tid kommer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.