Full version: Kan ni spela golf?
Rossi
Jag började på en nybörjarkurs i golf i förra veckan men det är svårt ..... Jag har visserligen bollsinne men då vill jag helst hålla bollen i handen - inte ha en klubba emellan.

Det är så svårt att få upp bollen i luften. Finns det någon som kan spela golf som kan ge mig ett tips på hur jag ska få upp bollen?!

Min man gick samma nybörjarkurs i våras och han har tydligen talang för golf för han är extremt duktig. Spelar bättre än många som har spelat i flera år. Han slår 150 meter och hamnar på green. Så honom ska jag inte jämföra mig med. Men det hade varit så kul om vi hade kunnat spela golf tillsammans.

Det känns som om jag redan har gett upp hoppet om min golfframtid. Det blev ju inte bättre på den senaste träningen när jag hade ställt mig i position att slå och tränaren sa till mig att det såg ut som om jag satt på toaletten. mad.gif Suck! Här har man betalat 2000 spänn för en kurs som jag inte ens tycker det är kul att gå på längre. Jag har ju förvisso inte hunnit lära mig så mycket än men tyvärr är jag inte beväpnad med så stort tålamod.

Tacka vet jag min bowling. Där har jag i alla fall talang.

Men, hörni, är det någon som kan tipsa mig om hur jag får upp golfbollen i luften när jag ska slå ut?
Reserv
Spela och spela......... rolleyes.gif jag kan köra Golf, men helst inte tongue.gif
MrNorth
Hej!

Jag är ingen låg hcp-are men några tips kan jag ju dela med mig...

Om du vill få upp bollen i luften, börja träningen med lågt peggade bollar som du slår med en pitch eller nia. Placera bollen i mitten mellan fötterna, gör en eller två provsvingar så märker du om du har korekt avstånd mellan dig o bollen. Gör max halvsving de första gångerna. När träffarn börjar kännas rena, ta bort peggen och lägg bollen direkt på marken. Böj knäna aningen mera. Tänk också på att inte slå för snabbt, gärna i slow motion... styrka och kraft har inget med en fin träff att göra. Bättre att slå lugnt och få iväg den rakt o fint. Och glöm inte det livsviktiga... gå igenom hela svingen.... inte stanna när du träffar bollen, utan genomför hela svingen!

Lycka till, och det finns alltid folk att fråga på en golfbana!!

/Henrik
Milex
biggrin.gif , jag känner igen mig. Är oxå begåvad med en visst mått av bollkänsla. Men precis som du är jag inte van vid att använda redskap.
Jag är nu ingen fena på golf men jag upptäckte att skillnaden är att man ska vara helt avslappnad när man ska slå till golfbollen. Inte spänna sig eller ta i som man ju gör i andra sporter. På något avancerat sätt är det,
i allafall på nybörjarnivå, klubbvalet som avgör längden inte hur mycket man tar i.
Så vid dom slag där jag lyckas vara helt avslappnad och lugn kan jag få bollen att göra en vacker båge. Så det svåraste med golf tycker jag är att slappna av. Men jag tycker att det är skitkul smile.gif.
Rossi
Tack MrNorth och Milex för era tips och råd (och Reserv för din humor! biggrin.gif ). Ja, förmodligen tar jag väl i för mycket. Är rätt vältränad och vill väl använda alla muskler jag kan men just i det här fallet är det förmodligen fel. Ska försöka att ta det lite lugnare även om det strider mot min natur.

Imorgon är det chipp-övning och på onsdag är det svingövning...
bjären
Ja du det är väl träning o teknik. Sitter i trädgården o tittar på golf eftersom vi bor "mitt" i en golfbana har fått många härlig skratt när dom står i bunkern o slår, vi går ofta med som åskådare. Lycka till i fortsättningen.

rolleyes.gif Inger
Ewa L
Precis som Milex skrev; avslappnad.
Men inte minst viktigt är: Var inte så nyfiken!!

Dvs håll ner huvudet och titta inte efter bollen. Det är inte ditt göra, det gör din markör när det är så dags.

Mina bästa slag/tävlingar har jag definitivt gjort när jag varit rejält bakis eller haft migrän = orkar inte röra huvudet.

Men tanken är ju framförallt att du skall ha roligt! Ställ inte så höga krav på dig själv i början och jämför dig inte med någon annan!!
Längden på slaget är inte lika viktigt som att det är rent. Börja med de korta, loftade klubborna. Du hör när du träffar rätt.

Mycket nöje!
andersen
Moderat bandy nä det kan inte jag. är dessutom miljövän så golfbanor är inget för mej.
Reserv
CITAT (andersen @ 11-07-2005, 12:59)
Moderat bandy nä det kan inte jag. är dessutom miljövän så golfbanor är inget för mej.

blink.gif wink.gif Kan kanske bero på att jag inte spelar golf, för jag fattar inte sambandet med att va´miljövän och icke golfspelare. unsure.gif huh.gif Fast om du säger att det är ett handikapp att va´miljövän, då förstår jag dig direkt. rolleyes.gif Det måste väl va´miljövänligt på golfbanan, inga avgaser och annan skit. smile.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 11-07-2005, 13:04)
CITAT (andersen @ 11-07-2005, 12:59)

blink.gif wink.gif Kan kanske bero på att jag inte spelar golf, för jag fattar inte sambandet med att va´miljövän och icke golfspelare. unsure.gif huh.gif Fast om du säger att det är ett handikapp att va´miljövän, då förstår jag dig direkt. rolleyes.gif Det måste väl va´miljövänligt på golfbanan, inga avgaser och annan skit. smile.gif

Sambandet är följande i bevattningen av Sveriges alla golfbanor är miljöförstörande(grundvatten försvinner)eller stora mängder vatten tas ur sjöar och ballansen rubbas i dom sjöarna,gräsytor skall klippas det skall gödas med konstgössel som sedan rinner ner i grundvattnet, och allemansrätten sätts ur system(du får inte tälta mm på en golfbana).
Reserv
CITAT (andersen @ 11-07-2005, 13:13)
(du får inte tälta mm på en golfbana).

Får och får, jag tror inte att nån skulle vilja det heller tongue.gif Okay, då är jag väl lite mer insatt i hur en golfbana sköts. wink.gif unsure.gif huh.gif rolleyes.gif
krellus
Kan och kan... Jag tog grönt kort 92 och spelade under det året och sänkte till runt 40 i hpc. Spelade dock bara ett 10 tal gånger.

Andra intressen gjorde att jag la golfen på is... men man vet ju aldrig.
Rossi
CITAT (krellus @ 11-07-2005, 15:22)
Kan och kan... Jag tog grönt kort 92 och spelade under det året och sänkte till runt 40 i hpc. Spelade dock bara ett 10 tal gånger.

Andra intressen gjorde att jag la golfen på is... men man vet ju aldrig.

De ändrade ju reglerna för att ta grönt kort ifjor så det är mycket svårare nu än förut. Först måste du gå den här utbildningen som jag gör nu, klara uppspelningen och teoriprov. Då får du ett blått eller grönt märke beroende på om du är medlem i en klubb eller inte. Sen måste du gå fadderrundor och åskådarrundor och klara av ett visst antal rundor på ett visst antal slag. Sen ska du genomgå ett djupare teoriprov och du har två år på dig att sänka ditt handicap till 36. Klarar du inte det på två år så måste du kontakta din moderklubb för mer träning så att du kommer ner i hcp 36.

Jag vet många som har tagit grönt kort för många år sedan men som inte har 36 i hcp men de får ju ändå behålla sitt gröna kort så det är ju lite orättvist.
MrNorth
CITAT
Moderat bandy

hahaha.... trodde denna benämning var något förpassat till köksborden i 70-80-talets arbetarhem? Eller nåt hämtat ur "den ofrivillige golfaren"...

Tro mig, golf har inget med moderater att göra smile.gif

/Henrik
krellus
Helt rätt MrNorth... Den som anser att golf bara är för moderater måste vara klart insnöad tongue.gif
andersen
CITAT (krellus @ 12-07-2005, 10:12)
Helt rätt MrNorth... Den som anser att golf bara är för moderater måste vara klart insnöad tongue.gif

Hmm då är väll jag helt insnöad,för inte är det många arbetar familjer som har råd med golf.
Rossi
CITAT (andersen @ 12-07-2005, 11:42)
Hmm då är väll jag helt insnöad,för inte är det många arbetar familjer som har råd med golf.

Tror inte att det är så mycket dyrare än ishockey och ridning. Ishockey har jag förvisso inte själv sysslat med men ridning har jag hållt på med mycket och det var inte billigt. Bowling som jag sysslar mycket med är inte heller så billigt. Ett nytt klot av bra kvalitet kostar ca. 3000 kronor inkl. borrning. Jag har tre sådana klot vilket är fullt normalt för en tävlingsbowlare på min nivå. Sen har jag månadsavgift till min klubb på några hundralappar och då ingår träning en gång i veckan men ofta vill jag träna fler gånger och då får jag betala 100 spänn varje gång (och det är ändå billigt).

Eftersom jag håller på att gå golfkurs nu och trots att jag tycker att det är motigt så har jag kollat upp vad det kostar att bli medlem i olika klubbar. Jag har alltid trott att du måste köpa en andel som du sen får försöka sälja på egen hand när du vill sluta men det finns klubbar där du betalar ett medlemslån eller vad man ska kalla det för och sedan betalar klubben tillbaka det när du vill sluta så du riskerar inte att din andel har sjunkit i värde.

Sen finns det distansklubbar som du kan vara medlem i till väldigt låga priser men då får du förstås betala greenfee så fort du vill spela.

Nej, nu måste jag ut och fortsätta måla gavelspetsar och vindskivor. Har hållt på sen igår och är rätt trött på det men det måste göras. Sen ikväll är det golfträning (chip-träning).
MrNorth
Golf är en förhållandevis billig sport, om du jämför med många andra exempelvis hockey, ridning osv...

Man MÅSTE inte lägga ut en massa pengar på klubbavgifter och insatser.

Min klubb kostar 2500 kr per år för en jättefin 18hålsbana, klubborna köpte jag begagnade för 3000 inkl vagn & bag, betalade några tusenlappar för grönt kort + lektioner.

När väl dessa tusingarna är betalda kostar det väldigt lite om man inte byter utrustning...

det är min erfarenhet iaf....

För några år sen sommarjobbade jag på ett verkstadsföretag, där jag var den end som var medlem i cf, de andra var metallare. Och där spelande de flesta golf... ändå var de inga "höginkomsttagare". På jobbet jag är på nu är de flesta systemvetare och ingenjörer... kanske 10 % spelar golf.

Vill man så kan man... det handlar ju om vad man vill lägga pengarna på...

/Henrik
Snöflinga
Alla fritidsintressen kostar mer eller mindre. Exempelvis trädgård är inte billigt om du vill ha växthus m.m. Jord, plantor, redskap och mycket därtill. Men det är det värt rolleyes.gif

Att gå en golfrunda är mycket motion, flera timmar och dessutom i friska luften ......
andersen
Är det inte så att man betalar ett medlemskort som kostar ett par tre tusen kronor + att man varje gång som man spelar betalar ca500kr så förstår jag det när jag läser på fågelbros hemsida, är då ganska säker på att om man då tjänar 13.500kr före skatt som många gör inom låglöne yrken då har man inte råd med något sådant.fågelbro
Rossi
CITAT (andersen @ 13-07-2005, 19:13)
Är det inte så att man betalar ett medlemskort som kostar ett par tre tusen kronor + att man varje gång som man spelar betalar ca500kr så förstår jag det när jag läser på fågelbros hemsida, är då ganska säker på att om man då tjänar 13.500kr före skatt som många gör inom låglöne yrken då har man inte råd med något sådant.fågelbro

Om du är medlem i klubben så spelar du gratis på klubbens banor. Det är bara om du spelar på en annan klubbs banor som du betalar greenfee. Som du ser på Fågelbros sida så står det GreenfeeGÄSTER på länken till priserna.

Sen har du ju även Pay & Play-ställen där du kan spela på en 9-håls kortbana för 80 spänn utan att behöva ha vare sig grönt kort, utbildning, medlemskap i golfklubb eller 14 klubbor. Bara du har en klubba så räcker det. Så det behöver inte vara dyrt.
andersen
Ja Rossi du har säkert rätt jag kan inget om golf.men i min bekanskap är det bara någon som spelar, och på mitt jobb är det bara typ VD och bolagstyrelse medlemmar som spelar.
Reserv
CITAT (andersen @ 13-07-2005, 19:25)
Ja Rossi du har säkert rätt jag kan inget om golf.men i min bekanskap är det bara någon som spelar, och på mitt jobb är det bara typ VD och bolagstyrelse medlemmar som spelar.

Det kan väl ha med en gammal avlegad tro att man skulle va´förmögen för att spela golf. I socitetskretsar så spelar i princip alla, fast egentligen "svensson" också skulle kunna göra det. Fast då är det juh skilnad på spel och spel ändå, unsure.gif direktörsknösarna spelar på den "fina" banan och stackars "Svensson" får nöja sig med 9-hålsbanan som är sönderslagen av alla inkompetenta idioter som inte hunnit lära sig att det är bollen som ska slås på och inte gräset. Där ligger grästuvorna som extra hinder för en putt och man får fullt sjå att trycka tillbaks dom på rätt plats. sad.gif
andersen
Hehe kommer att tänka på Den ofrivillige golfaren med Stig helmer.
Rossi
Och bowling har alltid setts som en arbetarklass-sport men jag som är tävlingsbowlare vet att det bland oss bowlare finns alla möjliga kategorier människor.

Men visst har både golfen och bowlingen oförtjänt kvar sina stämplar. Och jag som nu helt plötsligt håller på med både och - är jag en medelsvensson då?

laugh.gif
MrNorth
Kan ju säga att min trädgård kostar multum mycket mera än vad golfen nånsin gjorde... sad.gif

/henrik
Reserv
CITAT (Rossi @ 13-07-2005, 22:25)
Och bowling har alltid setts som en arbetarklass-sport men jag som är tävlingsbowlare vet att det bland oss bowlare finns alla möjliga kategorier människor.

Men visst har både golfen och bowlingen oförtjänt kvar sina stämplar. Och jag som nu helt plötsligt håller på med både och - är jag en medelsvensson då?

laugh.gif

Du får allt erkänna det Rossi, du är en socitetsWannabe tongue.gif

Jädrar anacka vad det är svårt att hålla käft, jag försökte verkligen tongue.gif
Rossi
CITAT (andersen @ 13-07-2005, 19:40)
Hehe kommer att tänka på Den ofrivillige golfaren med Stig helmer.

Ja, jisses, nu när jag är nybörjare så måste vi ju bara hyra den. Jag kommer att garva mig sönder och samman! smile.gif

Kan meddela att det gick bra för mig på träningen ikväll när vi övade sving. Fick t.o.m. testa med stora klubban (MW4) och jag fick iväg bollen både högt och långt för att vara mig! Men jag sträckte en muskel i ryggen så maken ska få smörja in mig med lite medikament nu tror jag.
Rossi
CITAT (Reserv @ 13-07-2005, 22:28)
laugh.gif

Jädrar anacka vad det är svårt att hålla käft, jag försökte verkligen tongue.gif

Nä du Reserv - här sätter jag ner foten! Jag står stadigt med fötterna i den skånska myllan och avskyr allt vad wannabes och hängarounds heter.

Om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag ett litet motstånd mot att spela golf just precis för att den fortfarande har lite sossieskets-stämpel. (Ett tips: med sossiesket menar jag societet.)
Reserv
CITAT (Rossi @ 13-07-2005, 22:32)
CITAT (Reserv @ 13-07-2005, 22:28)

laugh.gif

Nä du Reserv - här sätter jag ner foten! Jag står stadigt med fötterna i den skånska myllan och avskyr allt vad wannabes och hängarounds heter.

Om jag ska vara riktigt ärlig så hade jag ett litet motstånd mot att spela golf just precis för att den fortfarande har lite sossieskets-stämpel. (Ett tips: med sossiesket menar jag societet.)

Stampa du med fötterna hur mycket du vill, jag förstår ändå inte att folk frivilligt står och slår på bollarna, oavsett sociala klasser. Det är liksom inte riktigt min sport, vad det nu finns för sport som är min unsure.gif wink.gif I min ungdom seglade jag...........ja jädrar i de´, och dom som seglade regattan tillsammans med mig var juh just.........sociteten. Äh, jag lägger ner här nu, det börjar bli lite svettigt nu. sleep.gif unsure.gif sad.gif rolleyes.gif
Rossi
Men du Reserv - det är helt OK att du inte tycker om golf! Så lätt hettar det inte till i diskussioner med mig i alla fall! biggrin.gif

Anledningen till att jag valde att spela golf är väl i och för sig för att min man började i våras och det vore kul att spela tillsammans men framförallt är jag en tävlingsmänniska som alltid har hållt på med idrott och under sommaren är det uppehåll med bowlingen och då passar det bra att hålla på med golf. Om du bara visste hur många bowlare som också golfar!

Sen passar golf mitt tävlingssinne. Det är en enorm sporre för mig att försöka få i bollen i koppen på så få slag som möjligt och på vägen finns en massa elaka hinder som ruffar, vattenhinder och hemska bunkrar!

Synd bara att golfen har kvar den här högstatus-stämpeln. Den sätter faktiskt lite smolk i glädjebägaren för mig för det är inte alls vad jag står för.

Regatta sa du. Såg du inte Morden i Midsomer igår? Det handlade ju om rodd och regattor och mord.
Reserv
Självklart såg jag den, kan man väl inte missa heller tongue.gif Fast dom seglade då inte men socitetsfolk var det juh även i den klubben, så var det i för dom klubbarna jag tävlade för också huh.gif
Ewa L
Har varit mycket aktiv golfare med spel på diverse banor över europa. Det var en aktivitet för hela familjen.

Sedan jag köpte mitt hus har jag mer eller mindre lagt av att spela. Men inte av ekonomiska skäl, utan tiden.

Jag lade definitivt inte ner lika stora summor på golfen som jag idag gör på trädgården!
Är en mycket samvetsgrann budget-förare och ser verkligen de summor som "grävs ner". Räknas allt med: Frön, plantor, jord, jordförbättring, krukor, verktyg etc. etc. så blir det ganska ansenliga summor.

Mitt medlemsskap i en liten klubb = 600 kronor per år. Totalt!!
Sedan kan jag om jag vill betal Greenfee och spela på andra klubbar. Vilket jag skall om ett par veckor.
Omberg!

- - -

Dessutom: Metallarna på mitt jobb tjänar definitivt mer än SIF:arna.
krellus
rossi
Visst kan det kännas orättvist men de flesta går under 36 ganska snabbt om han/hon spelar regelbundet. Jag sänkte till 40 på ett fåtal rundor(utan fusk).

Man kan ju tycka att det är orättvist att en del får behålla körkortet trots att teoriproven blivit klart svårare tongue.gif
krellus
Angående golf så är ju insatsen den stora kostnaden(klumpsumma) men den får du tillbaka om du går ur klubben vilket jag gjorde för ett hyggligt antal år sedan.

Oavsett vad du vill hålla på med på fritiden så kostar det oftast ganska mycket men det är ju en prioriteringsfråga så klart.
Rossi
CITAT (krellus @ 19-07-2005, 11:32)
Angående golf så är ju insatsen den stora kostnaden(klumpsumma) men den får du tillbaka om du går ur klubben vilket jag gjorde för ett hyggligt antal år sedan.

Om det är en spelrätt du har så får du själv försöka att sälja den när du lämnar klubben och har värdet minskat så kan det hända att du förlorar ganska många tusenlappar på kuppen.

Är det däremot ett medlemslån så får du tillbaka summan ett tag (ibland upp till ett år) efter att du lämnar klubben. Vissa klubbar behåller dock en tusenlapp men det får man ju reda på innan man tecknar medlemskap.
Rossi
CITAT (krellus @ 19-07-2005, 11:00)
rossi
Visst kan det kännas orättvist men de flesta går under 36 ganska snabbt om han/hon spelar regelbundet. Jag sänkte till 40 på ett fåtal rundor(utan fusk).

Man kan ju tycka att det är orättvist att en del får behålla körkortet trots att teoriproven blivit klart svårare tongue.gif

Det låter bra tycker jag! smile.gif Tyvärr sträckte jag en muskel under vänstra skulderbladet i onsdags på svingträningen så jag kan inte öva överhuvudtaget nu. Jag har ganska ont och vaknar på nätterna när jag ska vända mig om. Nu när jag var så på hugget och t.o.m. har köpt egna klubbor och allting. mad.gif
Ewa L
CITAT (Rossi @ 19-07-2005, 14:01)
Är det däremot ett medlemslån så får du tillbaka summan ett tag (ibland upp till ett år) efter att du lämnar klubben. Vissa klubbar behåller dock en tusenlapp men det får man ju reda på innan man tecknar medlemskap.

Och dessutom är det den exakta summan utan värdeminskning/-ökning eller ränta.
På den summan jag hade betalat in till min förra klubb — 10.000 i 10 år — är det ju inte någon större förlust, men det finns klubbar med avsevärt högre medlemslån.

- - -
Rossi!
Muskelont? Ouppvärmd eller så tar du i vilket du som du säkert vet inte skall. Låt klubban göra jobbet och svinga lugnt!
krellus
Hm, ett tydligt tecken på att du spelar som jag gjorde... mitt pro kallade den för "yxmördarsving" ;-)

Jag hade för kort tillbakasving och kraftig framåtsving. Visst, det fungerarde men jag la till en "hook" också vilket inte är så bra laugh.gif
Rossi
CITAT (Ewa L @ 21-07-2005, 07:02)
Rossi!
Muskelont? Ouppvärmd eller så tar du i vilket du som du säkert vet inte skall. Låt klubban göra jobbet och svinga lugnt!

Ja, det var nog fel både på tekniken och styrkan! Jag har varit hos en kiropraktor idag som min golftränare rekommenderade och ska dit igen på måndag. Usch, vad det var obehagligt när han tyngde ner mig och ryckte till så att kotorna krasade ......

Kiropraktorns teori var att jag redan innan golfen hade lite snedbelastning p.g.a. all min bowling och att jag kanske hade lite bowlingteknik även i golfsvingen och att det var fel och att jag hade fått en liten låsning. Han var i alla fall övertygad om att allt skulle bli bra igen. Låt oss hoppas på det!
Rossi
CITAT (krellus @ 22-07-2005, 11:27)
Hm, ett tydligt tecken på att du spelar som jag gjorde... mitt pro kallade den för "yxmördarsving" ;-)

Jag hade för kort tillbakasving och kraftig framåtsving. Visst, det fungerarde men jag la till en "hook" också vilket inte är så bra laugh.gif

Ha, ha! Yxmördarsving! Ja du, jag tar nog i som om jag var i högsta beredskap!

Min tränare kallade det för basebollsving. Jag har tydligen klubban alldeles för långt från kroppen istället för att hålla den runt öronen.

Nu hoppas jag att jag snart ska vara bra så att jag kan ut och träna igen. (Och så börjar ju bowlingsäsongen om drygt en vecka och det vore "personlig katastrof" för mig om inte bowlingen funkar för mig.)
zaaritha
Föredrar minigolf!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon