Full version: Klibbig apelsin
Digger
Hej, jag planterade en apelsinkärna i en kruka för ca 10 år sen och den har nu vuxit upp och är kanske 1½ meter hög. Problemet är att den blir så himlans klibbig, det avsöndras någon sorts sav från bladen och denna sav droppar dessutom ner på bord och golv så även dessa blir klibbiga. Som tur är så är klibbet vattenlösligt så det är bara att ta en vettexduk och torka bort från bordet och man kan duscha bort klibbet från trädet men vad är det som gör att den blir så klibbig?

Igår satte jag ut krukan på balkongen och vips efter en stund var där fullt med svartmyror som satt och sörplade i sig klibbet. Jag lämnade kvar krukan ute för att inte få in myrorna och nu idag har det blivit värsta myrvägen fram till krukan och där finns säkert hundratals med myror! Dom tänkte jag spola bort i morgon men dom kan ju få äta lite av klibbet om dom vill ett dygn till, orkar inte duscha trädet nu.

Är det så att apelsinträd är klibbiga av naturen? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Titta väldigt noga på stammarna ser du några bruna bubblor(sköldar) där eller bruna bubblor (sköldar) under bladen ofta nära nerven. Det låter nämligen väldigt misstänkt likt sköldlöss som är mycket vanliga på citrusväxter och de utsöndrar rikligt med honungsdagg som myror älskar.
Digger
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-07-2005, 22:51)
Det låter nämligen väldigt misstänkt likt sköldlöss som är mycket vanliga på citrusväxter och de utsöndrar rikligt med honungsdagg som myror älskar.

Du har rätt, det formligen kryllar av bruna fläckar! Jag trodde att de hörde till apelsinen men så var det alltså inte. Försökte peta bort dom, orkade med kanske 10 blad men sen insåg jag att det skulle ta hela dagen. Nu står det lilla trädet kvar på balkongen och det är ännu fler myror där än igår, de kan räknas till flera hundra! Det positiva med myrorna är att klibbet verkar försvinna. Hoppas lössen dör i värmen, solen gassar på bra dessa dagar!

Jag vill inte gärna använda kemiska bekämpningsmedel, finns det något annat sätt att få bort sköldlössen? Ska man låta bli att vattna ett par dagar så att lössen dör av törst?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så dör inte lössen av att du svälter plantan på vatten, sköldlöss hör till de mer svårbekämpade ohyrorna deras sköldar skyddar effektivt mot div. medel som man sprutar. Så tyvärr måste du nog ta till något effektivt kemiskt medel om du vill bli av med dem + alla växter som stått nära växten måste anses som smittade (+ tvätta ev. fönsterbrädor, fönster och liknande som varit i kontakt med växten) sköldlöss brukar kunna sprida sig mycket effektivt. Det medlet som brukar vara effektivt och minst arbetskrävande är Provadotabletterna (kan ofta hittas i närmsta matvarubutik eller trädgårdsbutik. Tabletterna trycks ner i jorden, medlet sugs upp av växten, det tar några dagar men sedan har giftet spridit sig i hela växten och växten fortsätter att vara giftig i runt 6v framåt. Medlet är ofarligt för växten men alla sköldlöss som suger på växten blir förgiftade. Medlet bör även användas till växter som stått nära citrusen.

Om du har frukter på citrusen så bör du inte äta dem när du behandlat växten med Provado.
kristerh
Jag håller med Åsa, provadopinnar är bäst till denna ohyra.
krister
Digger
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-07-2005, 23:13)
Tyvärr så dör inte lössen av att du svälter plantan på vatten, sköldlöss hör till de mer svårbekämpade ohyrorna deras sköldar skyddar effektivt mot div. medel som man sprutar.

Tack för tipset! Jag avvaktar några dagar ändå och låter apelsinen stå i värsta solgasset på balkongen där den nu stått i tre dagar men ok, den ska få vatten. Myrorna jobbar flitigt med att slicka upp allt klet, både krukan och trädet är nu så gott som helt kletfria. Ska experimentera med lite olika medikamenter för att se om jag kan undvika det där kemiska medlet som du nämner, det får bli sista alternativet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon