Full version: Hjälp!
primavera
Har precis gjort färdig min damm, nu efter 3dagar börjar vattnet att bli grumlig-grön aktig. Har en vanlig pump utan filter, måste man ha det förresten?, har hört att det finns folk som inte har något alls!.
Köpte en liten näckros som jag nu är rädd skall dö sad.gif , snälla hjälp..måste jag byta vatten (det råkade komma lite jord när jag fixade kanterna).
Hade också biologisk.. blabla från gardena för att hålla fritt från alger wink.gif verkar inte funka!
Tack för alla tips
Blomstertanten
Utan egen erfarenhet av damm , så säger jag ändå :
Jag skulle aldrig ha i algmedel om jag hade fiskar i dammen !
Dom mår inte så bra av det !

Dessutom tar det nog ett tag i en nyanlagd damm innan man har fått en bra biologisk ballans unsure.gif Så är det i alla fall i ett akvarium.
primavera
jag skulle inte ha nåt i vatten om jag hade fiskar...därför har jag inga heller.
Näckros är en planta unsure.gif , jag byte vattnet nu och väntar på att det skall bli grumlig igen det är väl bara så att det tar några dagar innan det löser sig.
Lars-Olof Arvids
Jag tycker att du ska försöka få tag i dafnier (vattenloppor) som kan leva och föröka sig i dammen. De lever nämligen av svävande alger. Jag har själv fångat sådana i en liten sötvattenpöl vid en havsstrand och släppt ut i min minidamm som också har blivit lite gröngrumlig. I dammar med fiskar blir dafnierna uppätna och han man filter fastnar de i detta i massor. Jag har varken filter eller pump utan bara vatten och stenar i min damm. Inga växter heller än, men har funderat på att lägga i lite hornsärv (Ceratophyllum demersum). Om den trivs växer den snabbt och tar upp så mycket näring att algerna inte hänger med, och den lär till och med avge ett ämne som algerna inte gillar.

Olle
Anma
Hur ser dessa vattenloppor ut? Så att man vet vad man ska fånga, vill gärna ha sådana i min damm.
Lars-Olof Arvids
Här är en bild: http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften...attenloppor.htm
Daphnia magna blir upp till 5 mm lång och finns oftast i små sötvattensamligar i skärgårdsmiljö. Andra arter är oftast lite mindre och finns i diverse vattensamlingar som gärna får vara näringsrika och innehålla växter. Lycka till!

Olle
Kalle Mandelstam
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-07-2005, 14:05)
Jag tycker att du ska försöka få tag i dafnier (vattenloppor) som kan leva och föröka sig i dammen. De lever nämligen av svävande alger. Jag har själv fångat sådana i en liten sötvattenpöl vid en havsstrand och släppt ut i min minidamm som också har blivit lite gröngrumlig. I dammar med fiskar blir dafnierna uppätna och han man filter fastnar de i detta i massor. Jag har varken filter eller pump utan bara vatten och stenar i min damm. Inga växter heller än, men har funderat på att lägga i lite hornsärv (Ceratophyllum demersum). Om den trivs växer den snabbt och tar upp så mycket näring att algerna inte hänger med, och den lär till och med avge ett ämne som algerna inte gillar.

Olle

Tänkte bara göra en liten inflikning:)

I en sjö här nere i Skåne hade man ett tag stora problem med alger pga utsläpp från jordbruk och vattenreningsverk. Nu har man faktiskt lyckats råda bot på det med en ganska häftig men egentligen ganska logisk metod.

*Alger i vattnet leder till dålig sikt i vattnet.
*Dålig sikt leder till att vitfisken inte så lätt blir uppäten av rovfiskar. -> Vitfiskbeståndet ökar.
*Mer vitfisk leder till mindre zooplankton (ex daphnier) eftersom vitfisken käkar dessa.
*Färre zooplankton leder i sin tur till ännu mer alger.

Så vad gjorde man? Jo man fiskade ut stora delar av vitfiskbeståndet! Detta betydde att zooplanktonen ökade kraftigt och käkade upp algerna. Idag har man mycket mindre problem med alger och sjöns fisk/plankton bestånd har stabiliserat sig på en bra nivå.

Såna lösningar är häftiga tycker jag! smile.gif Mer sånt!

smile.gif
Kalle
astrid.m.s
I somras när jag haft i nytt vatten blev det jättegrumligt efter några dagar. Jag hade haft i dammrenare (auqamotion) som vattnet friltrerades igenom och efter några veckor blev vattnet klart och fint igen fast jag inte gjort nåt åt att det blev grumligt. Mina tre fiskar trivdes bra i dammen eftersom de lekte och jag såg små yngel men tyvärr blev de uppätna.
Om du avvaktar så kanske det går till sig om ett tag utan att du behöver göra nåt särskilt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon