|
De har så vackra ögon. Riktiga sol-och-vårare är de, när man ser dem djupt i ögonen... Både blindbroms och regnbroms kallas för "blinningar". Regnbromsen är inte charmig alls, men det är blindbromsen, eller guldögonbromsen som den också kallas. Nä, inte IRL precis, bläh man kan få spader på de ettrigt envisa småflygarna, som av någon underlig anledning vet precis vad som är bak och fram på folk och fä, och håller sig på baksidan hur man än snurrar, och vet precis hur man smyg-flyger för att kunna sätta sig där den absolut inte märks, förrän den biter. Detta trots att den surrar ganska bra. Kliar gör det också. Som tur är så tål jag dem bra. Först svullnar det upp ett litet märke som kliar, men redan efter en halvtimme varken syns eller känns någonting längre. Har slagit ihjäl ett hundratal under veckan som gått. Fotat några, och matat sädessärlan med en del av dem. Klämmer ihjäl huvudet och lägger resten på utebordet, och sädessärlan äter glatt upp dem  . Det gäller ju att "hitta på nåt kul" även med "plågor"  .  Här är en "blinning"/guldögonbroms.  Guldögonbromsen är ännu ett exempel på att det i insektsvärlden är "det gröna guldet" som gäller. (Guldsländan är grön, guldbaggen är grön, guldflugan är grön, osv)  Den "vanliga" bromsen (fast det finns flera arter av den med) har också gröna ögon, fast grön randiga! 
Tropeden
11-07-2005, 14:20
Ja visst är dom fina på bild dom dj***arna, men bits gör dom så man blir galen...
Med sina bakre vingpar omvandlade till svängkolvar (fungerar lite som en gyro?) så är de ju mycket duktiga flygare.
Airamya
11-07-2005, 14:32
Amaira, amaira... *skrattar* Nu har du, på ditt fantastiska jordnära sätt, lyckats få mig att se på t o m bromsar med nya ögon!! De jagade in mig från trädgården tidigare idag... Jag är inte lika lyckligt lottad som du... När de biter mig så får jag stora blemmor (ofta en decimeter i diameter) som driver mig till vansinne i flera dagar. Så jag har aldrig stannat upp o tagit mig tid att studera dem... hade inte en aaaning om att de var så vackra! Tackar o bugar o bockar. Det är alltid lika roligt att se världen med nya ögon
*Felix matte*
11-07-2005, 19:53
Jättefina bilder amaira och nu undrar jag...vad är detta för broms? Hittade den på rumsgolvet när vi kom hem på em... sprattlandes och förde ett oherrans oväsen (liiite överdrivet:P)... kanske var den på väg ut med motorcykel... minns att Oldwolfie en gång hade bild på sån
Vilka vackra bromsbilder Amaira! Jag hinner aldrig se det fina med bromsar, då jag bara viftar bort dem i panik. Så det är bra att vi har dig här, som kan visa att de minsann också kan vara vackra!
CITAT (Felix matte @ 11-07-2005, 20:53) Jättefina bilder amaira och nu undrar jag...vad är detta för broms? Hittade den på rumsgolvet när vi kom hem på em... sprattlandes och förde ett oherrans oväsen (liiite överdrivet:P)... kanske var den på väg ut med motorcykel... minns att Oldwolfie en gång hade bild på sån :) Joodå, den motorcykelns broms glömmer jag inte i första taget  !! Din broms Agneta, är densamma som mina två nedersta bilder, fast den gröna lystern i ögonen inte syns. Sedan är den visst lite dammig också  . Idag har jag fotat en fäbroms. Det är lustigt hur stora de kan bli. Det är våra allra största flugor. Inga av våra bromsar kan försvara sig och stickas, som getingar och bin och så, utan det är bara för att "äta" och få protein till sina ägg/larver som de biter hål på huden för att suga i sig en droppe blod. Allt i fortplantingens och artens bevarandes tjänst. Så den kan inte göra illa mig, där jag håller den i ett stadigt tag i ena vingen mellan tummen och pekfingret.  Fäbromsens ögon skiftar också i grönt, men utan ränder. Bitorganen ser ut som riktiga "stiletter". Hur de funkar vet jag inte riktigt, inte exakt "vad som är vad". Kanske Ruda kan upplysa mig? Eller "nån"? 
mmm här kommer flera typer me knivberedskap flerja o lite till erik
Förr verkar man trott att endel bromsar var blinda, p g a att de hade så färgade ögon. Därav namnet "blinning". http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/bromsar.htm
CITAT (KURT @ 13-07-2005, 09:03) Förr verkar man trott att endel bromsar var blinda, p g a att de hade så färgade ögon. Därav namnet "blinning". Ja det var ju en bra mycket bättre förklaring än vad jag läste i en insektsbok: att de skulle heta "blindbroms" för att de anföll i blint raseri  . Utomordentligt fånigt. Visserligen är de envisa, sega och efterhängsna, men "rasande" eller ens "arga" är de knappast! De vill ju bara ha tag i livsviktig föda. Regnbromsen bryr jag mig inte om att fota, tycker inte den är "vacker" så jag ratar den  - den blir mos meddetsamma  .
Gossen Ruda
13-07-2005, 19:58
Passar på att dra en liten vits med tanke på Amairas yrke. Varför går bussen långsammare på sommaren? Jo, det sitter en massa flugor och bromsar framme hos föraren.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2005, 20:58) Passar på att dra en liten vits med tanke på Amairas yrke. Varför går bussen långsammare på sommaren? Jo, det sitter en massa flugor och bromsar framme hos föraren.   Ett skämt helt i min smak
*Felix matte*
13-07-2005, 20:09
CITAT (amaira @ 12-07-2005, 11:31) Din broms Agneta, är densamma som mina två nedersta bilder, fast den gröna lystern i ögonen inte syns. Sedan är den visst lite dammig också :rolleyes: :D .  avslöjad.. men nu ikväll när jag läste ditt inlägg och högläste det för maken.. då kom både dammsugare och skurhink fram vi undrade faktiskt vad det "vita" vi såg på bilderna var... kanske fick han det "bakifrån" elementet då han ramlade ner
CITAT (Felix matte @ 13-07-2005, 21:09) vi undrade faktiskt vad det "vita" vi såg på bilderna var... kanske fick han det "bakifrån" elementet då han ramlade ner  Okej, det är därför - som han har en sådan härlig blick!! Han ser ut i ögonen, som katten Gustav när han är sur!!! Din broms ser ut att vara något "kränkt"...
*Felix matte*
13-07-2005, 20:31
CITAT (amaira @ 13-07-2005, 21:13) CITAT (Felix matte @ 13-07-2005, 21:09) vi undrade faktiskt vad det "vita" vi såg på bilderna var... kanske fick han det "bakifrån" elementet då han ramlade ner  Okej, det är därför - som han har en sådan härlig blick!! Han ser ut i ögonen, som katten Gustav när han är sur!!! Din broms ser ut att vara något "kränkt"... kan jag väl hålla med om... att han känner sig kränkt  ... ramla ner baki elementet där halvårs damm är samlat jag får ge "städaren":wub: lektion i bakomelementstädning
ja fybubblan för o va broms då o bli så dammig hihi men nu kan han alltså fara runt även där utan att vi ska tro de e en annan art haha sitter o fnissar då jag tittar på din kränkta broms
Elaka jävlar. Getingar sticker åtminstone i självförsvar oftast, dessa här fähundarna biter en ju bara för att jävlas.
Ok, förstår att allt har sin plats i tillvaron...och de är ju åtminstone ofarligare än fästingarna, än så länge.
CITAT (Pirum @ 14-07-2005, 00:18) Elaka jävlar. Getingar sticker åtminstone i självförsvar oftast, dessa här fähundarna biter en ju bara för att jävlas.
Ok, förstår att allt har sin plats i tillvaron...och de är ju åtminstone ofarligare än fästingarna, än så länge. Det är ju bara honorna som behöver proteinrikt blod som föda. Hanarna nöjer sig med nektar, precis som hos getingarna (och de flesta andra flygande insekter), så är socker ett bättre bränsle att flyga på. Men skall man föda upp ungar så måste man ha protein, getingarna ger ju också protein till sina larver (de jagar andra insekter) medan vuxna getingar äter socker. Det kan ju förövrigt vara något att fundera på för vuxna människor som dricker mjölk!
Jag är fullstucken efter en vistelse i närheten av småländska kor, men kan ändå inte låta bli att beundra bilderna. Får man fråga vad du använder för kamera?
Mvh Cecilia
om du menade min kamera så är det en minolta dimage Z1 amairas kamera har hon berättat nånstans va de va för en hm hm men jag minns inte va hon har,men hon berättar säkert strax
CITAT (oldwolfie @ 19-07-2005, 10:19) ... men hon berättar säkert strax  okej ... *strax* Nikon coolpix 995. Digital såklart!!
Eftersom det bara finns bilder på Fru Broms i den här tråden, kommer nu Herr Broms med på bild.  Det är ju bara honan som bits, för att få blod/protein till sin äggproduktion. Hanen kan inte bitas, han har bara en "vanlig snabel" som vanliga flugor, och lever på nektar. Här på bilden syns snabeln tydligt. Man ser också att det är en hane, genom att ögonen går ihop ovanpå huvudet. Flughanar har oftast såna ögon, för att kunna "glo på tjejer" i tid och otid, till skillnad från honorna som inte behöver så stora ögon. De jagar inte karlar (på det  viset, människokarlar kan de jaga) de blir uppvaktade av karlarna. Om man ser på ögonen så bör det här vara en hona. I rätt ljus ser man hur grönrandiga ögonen är.  Hon ser ut som en katt  med de gröna ögonen och den lena kattfärgade pälsen på ryggen, tycker ni inte  ?
så de här e en tjej då eller hur jag va tvungen att kolla o myggan som kör vet vi ju att de e en tjej hihi dom kommer även där alltså tjejerna
*Felix matte*
28-07-2005, 19:58
CITAT (oldwolfie @ 28-07-2005, 20:46) dom kommer även där alltså tjejerna Kvinnor kan!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|