Full version: Skumt mail
lena:-)
Hej på er allvetare!
Jag har fått ett såntdär mail där man kan tjäna massor va pengar ni vet....
här är början på mailet:

FROM AFRICAN INDEX SECURITY
Cotonou Republic Du Benin.

Dear Friend,
My Name is MR ERIC ADAMU, chief credit officer with (AFRICAN INDEX SECURITY)here in Cotonou Republic Du Benin. In my department i discovered an abandoned consignment worth over sum of US$20M dollars (Twenty Million US dollars) in file that belongs to one of our foreign customer (DR. JONATHAN MANN)a columbian who died along with his wife(Mary Lou Clements-Mann ) on board the Swissair Flight 111

SKALL MAN ANMÄLA mailet någonstans....det är ju bluff och båg av högsta dignitet...
Och nästa fråga ...vart anmäler man det , nån som vet?
pejori
släng det bara wub.gif wub.gif
tror inte det hjälper att anmäla det rolleyes.gif
att du vågar öppna det , det hade inte jag gjort. rolleyes.gif rolleyes.gif
virus vet du rolleyes.gif
KURT
Det är ett s.k. nigeriabrev.
Caprice
Som pejori skrev, att du ens öppnade det..
Men om du nu öppnat det, skriv som svar att du tänker polisanmäla dem!
(att sedan kanske inte gör det är en annan sak)

Om du verkligen ska anmäla dem, försök at mjölka ur dem så mycket info du kan!
Skriv som svar att nu när din mor dött, och du har fått ärva en större summa pengar, så har du letat efter ett lämpligt investeringsobjekt, och det här erbjudandet låter ju otroligt intressant!
Kan du ringa upp dem?
Adress?

Om inte annat så är det väl kul att se hur de slingrar sig...

Går folk verkligen på sånt fortfarande..?
Det tycker väl det är värt ett försök iaf.. mad.gif

Caprice
Flamingon - växtgalning
helst ska du inte skicka något svar alls för då ser de att det är någon som har den e-mailadressen. mycket sådant kan skickas till olika adresser även om de inte vet med säkerhet om det verkligen är någon som ha det.
avsändaradressen såg inte så skum ut, därför som jag öppnade, dessutom så brukar min teliaadress inte drabbas av skumma mail, men nu verkar det kört..kom två andra underligheter idag.
Jag svarar inte....då är det npg än mera kört med adressen..låter det gå till förgänglighetens utmarker i cyberrymden......
SannaLasso
Vad stod det mer?

I Afrikabreven brukar man ju få veta att man skall deponera en summa pengar för att få ut miljonerna. Det är ju liksom det som är bluffen.

Om du inte tagit bort brevet kan du väl kopiera hela så vi får läsa det?

Apropå Telia så har jag plötsligt börjat få tre-fem spam-mail om dagen till min Outlook Express! De flesta, men tyvärr inte alla, hamnar direkt i Norton antispammappen. Vet någon hur/vart man anmäler spammail?
noora
CITAT (SannaLasso @ 11-07-2005, 15:43)
Vad stod det mer?

I Afrikabreven brukar man ju få veta att man skall deponera en summa pengar för att få ut miljonerna. Det är ju liksom det som är bluffen.

Om du inte tagit bort brevet kan du väl kopiera hela så vi får läsa det?

Apropå Telia så har jag plötsligt börjat få tre-fem spam-mail om dagen till min Outlook Express! De flesta, men tyvärr inte alla, hamnar direkt i Norton antispammappen. Vet någon hur/vart man anmäler spammail?

Det brukar inte stå i första brevet att man ska deponera pengar. Det framkommer lite senare när man har svarat.

Att anmäla spammail hjälper inte så mycket. Nu vet jag inte hur Norton fungerar, men i mitt e-postprogram kan man i alla fall markera spam som programmet inte upptäckt själv, och då lär programmet sig så småningom att upptäcka fler sorters spam. Det är nog den enda sortens åtgärd som fungerar någorlunda. Att försöka svara på spam eller klicka på "avregistreringslänkar" ska man inte göra, för då bekräftar du bara att din e-postadress verkligen fungerar.
Reserv
Läste i morgontidningen om att det håller på att sprida sig ett nytt datavirus. Man får ett erbjudande om att få kolla en snutt av en amatörinspelning ifrån terroristdåden i London, om man klickar på den länken så har man tagit emot viruset. Hoppas att du inte öppnar såna också Lena. rolleyes.gif
Nej, här skall inget öppnas.......jag trodde i min enfald att virus bara kom med medskickade filer eller länkar..inte med själva mailet.....

Jag har Eudora som mailprogr. men jag vet inte om det finns något antispam inbyggt...får väl kolla när det blir lite svalare....
Muguet
När jag fick ett Nigeriabrev (ej mail) så skickade jag det till Nigerias ambassad sen dess har jag inte fått något mera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon