Irene_L
Jag tyckte att min Riddarsporre såg så konstig ut. Den blommar inte så mycket och där blommorna ska vara är det något torrt brunt . När man drar bort det torra alltså det som skulle vara en blomma finns en liten, liten larv längst in. Vad kan det vara och vad gör jag??? wink.gif
mvh
Irene
Fenja
Ingen som vet vad detta kan vara? Jag vet tyvärr inte, men skickar upp frågan igen.
Mvh
Fenja
nilla
Vet inte vad larven är men en av mina hade samma sak förra sommaren. Jag provade att klippa bort alla knoppar och blommar - tyvärr klarade den inte vintern och jag vet inte om det berodde på angreppet eller klimatet.

Tyckte det påminde lite om aklejagallmyggans angrepp på akleja - kanske är det en gallmygga som gillar riddarsporrar? Hittade aldrig svaret, vore kul om nån vet mer exakt.
Nerklippning och bränning av avfallet tror jag är bra i alla fall.
Irene_L
Nu har jag i alla fall klippt bort alla blommor och hoppas att jag ska slippa dessa larver i den andra riddarsporren. Den står på en annan plats i trädgården och jag har inte sett något konstigt på den.
mvh
Irene
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon