|
Full version: Liljekonvalj
hörnbjörn
11-07-2005, 18:27
Hej alla glada.
Sitter här på jobbet och fundera. då poppar en tanke om att ha liljekonvalj i sin trädgård.
Går det? hur ska man isåfall göra? Dom är väl fridlysta om jag inte minns helt fel.
Men jag hoppas nån där ute förstår vad jag undra, och kan förklara för mig.
Mvh Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2005, 19:03
Jovisst kan man ha liljekonvalj i trädgården, man kan köpa dem i trädgårdsbutiken eller på postorder (ex. lilla fiskaregatan har 3 sorter i sitt sortiment en av dem är rosa). Ofta brukar det även säljas rötter på våren i påse bland lökarna och knölarna på COOP Forum, Bauhaus och liknande.
Här är den inte fridlyst och man kan flytta den dit man vill ha den  Om man gräver upp den här så borde man väl kunna gräva ner den i ett län där dom är fridlysta.  Den är fridlyst i län : AB, D, E, F, G, H, N
*Felix matte*
11-07-2005, 19:19
Dottern har liljekonvaljer på tomten (inte han med luva)... jag visste inte att de klarar sig så här långt norrut.
hörnbjörn
11-07-2005, 19:23
Tack för svaren. Om jag förstått er rätt så kan jag gå ut i skogen och gräva upp den mängd jag vill ha, för att sedan plantera i min egen lilla trädgård. Någon som vet hur dom vill stå? Skugga,sol eller lite blandat?
Jag har mina i samplantering med lite strutbräken, Gullvivor, Skugglilja och Vintergröna. Dom står i relativt fuktig jord på Norra sidan av huset.
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2005, 19:36
CITAT (hörnbjörn @ 11-07-2005, 20:23) Tack för svaren. Om jag förstått er rätt så kan jag gå ut i skogen och gräva upp den mängd jag vill ha, för att sedan plantera i min egen lilla trädgård. Någon som vet hur dom vill stå? Skugga,sol eller lite blandat?  Njae det beror på vad du menar för även om en växt inte är fridlyst i ditt län så innebär inte det att man har rätt enligt allemansrätten att gräva upp en massa växter, ja kanske någon planta kan man gräva upp men man får inte ta några större mängder för att fylla sin trädgård.
ingrid fuxwall
11-07-2005, 21:07
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-07-2005, 20:36) CITAT (hörnbjörn @ 11-07-2005, 20:23) Tack för svaren. Om jag förstått er rätt så kan jag gå ut i skogen och gräva upp den mängd jag vill ha, för att sedan plantera i min egen lilla trädgård. Någon som vet hur dom vill stå? Skugga,sol eller lite blandat?  Njae det beror på vad du menar för även om en växt inte är fridlyst i ditt län så innebär inte det att man har rätt enligt allemansrätten att gräva upp en massa växter, ja kanske någon planta kan man gräva upp men man får inte ta några större mängder för att fylla sin trädgård. Men eftersom konvaljen sprider sig ganska bra räcker det kanske med en enstaka planta, från affären eller ...
Jag tycker man ska köpa det man vill ha i sin trädgård, eller fråga markägaren om du kan ta lite. Annars kan man inte ta i skogen, du får inte gräva upp, inte ens bryta kvistar.
Gossen Ruda
12-07-2005, 10:10
Om jag inte har helt fel för mig så är det plockning av blommor till försäljning som är förbjudet, inte att gräva upp plantor. Möjligen kan det vara olika i olika län. Bara markägaren ger sitt tillstånd är det ok. Eller om denne inte upptäcker saken.  Om en växt är fridlyst i ett län får man inte gräva upp växten i ett annat län och flytta dit. Fridlysningens syfte är att skydda växter eller djur men det som egentligen regleras är vad vanliga dödliga får och inte får göra, med förhoppningen om att det ursprungliga syftet förverkligas.
Jag har 5-6 kvm med liljekonvalj i sandjord i full sol. Halvskugga är säkert mer naturligt för dem, men vi har skogat lite. Trivs de blir det ett tätt skikt med grunda rötter. De kan dock kväva andra växter, så sätt dem gärna där de kan sprida sig fritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|