Full version: Rododendron
pusillus
I dag när jag kom hem från jobbet o skulle titta till mina små plantor, fick jag till min stora fasa se, att ca. hälften av mina frösådda rododendron plantor låg upponer i solen, uppslitna ur sina krukor med torra rötter i solgasset. Varit ca. 28 grader här idag.
Det är dom där f-bannade björktrastarna som roat sej med mina små mad.gif mad.gif mad.gif JAG HATAR DOM!!!
Försökt rädda de flesta men vi får se om det går.

"Är det inte det ena så är det andra" Aldrig för man vara glad sad.gif
violina
Stackars dig. sad.gif Hoppas de klarar sig. Har aldrig provat rhododendron, vad spännande. Tog det lång tid innan de grodde. Vet att det kan ta tid innan de blommar.

Fick själv rädda några krukor från en galen hund. Den hade fått syn på ena katten och kom rusande in i vår trädgård. Som tur var blev den rädd när den såg mig wink.gif och stack igen.
pusillus
Det var väldigt lätt att få dem att gro, och det tog inte speciellt många dagar. Dom är ljusgroende och ska inte täckas med jord, men behöver en glasskiva (eller plast) över för att inte torka. Sedan ska man lufta ett par timmar/ dygn o spraya med regn/snö vatten vid behov.Dom gillar ju hög luftfuktighet!
Sedan dom grott växer de väldigt sakta, o de behöver nästan daglig tillsyn, omplantera minst två ggr. under våren.
Jag sådde mina i Januari och nu är de ca. 2-6 cm!!!
Men detta är mitt första försök så jag är ju ingen expert precis!
När jag först försökte hitta frö från blomställningen hittade jag inga, tills jag förstod att det var de dammkornstora ljusbruna små sakerna som var frö, svårt att förstå att de kan bli stora buskar.
Rhododenronplantor är kul, försök du oxå vetja smile.gif

pusillus zon 3
violina
Det ska jag absolut göra. Tycker att det är en extra kick när man lyckas med såna sådder. Det är så hjärtat svämmar över. Får hålla koll på dammkornen framöver. smile.gif
Floppy
Kan man köpa frön till rododendron någonstanns?
Christer i Falköping
Impecta har fröer till ett par olika sorter.
Christer.
pusillus
Om man inte är noga med vilken sort man ska så, kan man ju bara nalla några frö varsom.
Det brukar ju finnas Rhododenron i stadsparker o grönområde lite var som.
Bara man är försiktig med grenar o knoppar!

Jag tycker det är jättespännande med att se hur de kommer se ut! Redan nu kan jag urskillja att det ar olika färg på bladers undersida, endel är ljust gröna och vissa har en vinröd ton med mörkgrön ovansida.
Tänk när de sedan ska blomma första gången...

Pusillus zon 3
Floppy
Tack så mycket...har precis beställt frön för över 300 spänn....*hua* biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon