Full version: En duvhök!
estet
I helgen hade vi besök av en duvhök! Skulle tro att den var ute efter harungar eller fågelungar som vi har har på tomten. Hann tyvärr inte fota den!
Trastarna och flugsnapparna hjälptes åt att jaga iväg den. De for och jagade den i luften långt bort.

länk om duvhök
Aries
Min kusins hundvalp blev dödad av en duvhök. Den trodde väl att det var en harunge. Riktigt sorgligt var det! sad.gif
estet
Usch va hemskt! sad.gif
KURT
Kungsörnar brukar ju ta någon jakthund varje år, men duvhökar kan bara ta mycket små hundar. Om inte hunden springer lös så är det naturligtvis ingen fara.
Pesco
Vi har en duvhök i vårt område. Ibland flyger den längs gatorna, och tar gathörnen i nittio-graderskurvor, ibland bara en meter över huvudet. Ett par gånger har jag sett den riktigt nära. En gång när jag stod och diskade satte den sig utanför fönstret i en rönn och började äta av en liten middag, det var häftigt! Men det är ju en rätt liten fågel, så jag skulle inte oroa mig för den, utöver att småfåglar stryker åt.
estet
Nädå, inte var den så stor -inte när den satt ialla fall, lite större än en duva. Men när den flög -mellan vingarna var den ganska bred.
amaira
Duvhöken och sparvhöken är inte alltid så lätta att skilja åt.
Honan är större än hanen, så en hona av sparvhök, kan vara påfallande lik en hane av duvhök.

Sparvhöken håller sig till småfåglar, men duvhöken kan ta ganska stora djur, bara de är "osäkra". Alltså, det är oftast ungdjuren som stryker med, eller skadade och sjuka djur.

Duvhöken hos oss, tog kalkoner!! Inte de vuxna hannarna, som kunde väga uppåt femton kilo, men ungdjur och honor på upp till ca åtta kg var i farozonen, särskilt på höstarna, när duvhöksfamiljerna var utökade och födobehovet större.
Då tränade ju också årets nyuflugna ungar på att jaga, och "tamhöns" är förhållandvis lätta att ta.
Heddas matte
Kärrhök kan ta kanadagäss.. jag har i alla fall sett dem göra allvarliga försök men gässen är ganska bra på att försvara sig så det går inte så himla lätt. En gång cirklade en kärrhök ovanför Hedda och spanade en stund.. men 30 kilo vorsteh blev visst för mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon