Full version: Akacia
marinette
Köpte hus för 1 år sedan och i trädgården finns ett taggigt "träd" vilket vi fått höra är en Akacia (kommer inte ihåg vilken sort). Det är tydligen ovanligt att såna klarar sig i vårt klimat så den är lite rolig på det viset....problemet är bara att det kommer skott i princip överallt, vilket inte är så kul! Tänkte höra om nån mer känner till detta träd/buske och vad man kan göra åt det. Vill helst inte behöva ta bort ursprungsplantan.
Tack på förhand//Marinette
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är Robinian du har, den kallas ofta för falsk akacia för att den sägs likna akacia (den är härdig i zon 1-3) + den ska kunna skjuta en del rotskott.
(Det finns ett växtsläkte som heter Acacia men de växterna brukar inte överleva överhuvudaget i sverige, en acacia handlar dock många av oss som snittblomma på våren under namnet mimosa)

Här hittas robiniabilder
marinette
Just så, Robinia, var det den hette. Har hört det tidigare men kom bara ihåg Akacia. jo, det kommer verkligen mycket rotskott, överallt... finns det något att göra åt det? På ett sätt vill jag inte ta bort originalplantan, men är det det enda som skulle hjälpa för att få bukt med rotskotten eller skulle de fortsätta komma ändå? Är totalt nybörjare i trädgården, tacksam för svar. Mvh Marinette
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda sättet om man vill behålla trädet är nog tyvärr att fortsätta hålla på och ta bort rotskotten. Tar du bort trädet är det också fortsatt risk att det kommer rotskott ett tag till som man får ta bort, Robinia ska nämligen kunna förökas med rotbitar.
marinette
Ok, tack för svaret.
Jag får väl ta mig en funderare, så får vi se hur vi gör.
naturlig
till Marinette

Jag läste om din akacia (ditt inlägg var från 2005). Hur gick det med Robinian?
Jag frågar för vi tog i våras bort en gammal, stor akacia robinia, med då satte den fart och producerade på nolltid en skog av akaciasly!! Nu i höstas fick vi hjälp med att ta bort stubben, och jag har därefter försökt ta bort alla rötterna själv. Men det är nästan omöjligt - de finns överallt!

Läste också i Åsa mälardalsens inlägg att Robinia ska kunna förökas med rotbitar.....huuuuu!
Är mitt rotgrävande förgäves? (Jag skulle väl ha hällt roundup i stubben, men nu är det för sent.)

Så hur gick det med din akacia? Har du några råd att ge?
Huggorm
De har tidigare använts mycket som timmerträd i östeuropa, och är nu ett stort problem där. Inte nog med att de är svårdödade när de väl fått fäste, de sprider sig också lätt med frö i lite varmare klimat. Men det är väldigt häftiga träd, det skall bli intressant att se hur mitt klarar vintern i zon 3. Det brukar frysa tillbaka lite men i år har det växt så mycket att det inte gör något om lite av tillväxten går åt
Bassam
Hej

Jag ska skicka den här artikeln om Roundup som skrev på tidningar:
Roundup Metro Oktober 21-9- 2012

Vanligt odlade majskolvar till vänster, genmodifierade till höger. Från en odling i tyska staden Badingen. Foto: Sven Kästner/AP
"Monsantos genmodifierade majs gav råttor tumörer"
En ny rapport av franska forskare visar att råttor som ätit Monsantos genmodifierade majs samt utsatts för bekämpningsmedlet Roundup, utvecklat tumörer och dött i förtid, skriver Reuters.
Forskarna säger att 50% procent av hanråttorna och 70% av honråttorna utvecklade tumörer, fick organskador och dog i förtid, att jämföra med 30% respektive 20% i kontrollgruppen. Enligt Reuters är forskningsledaren en känd motståndare till Monsanto.
– Man måste ta den här rapporten på allvar och titta att den stämmer. Men det behövs mer forskning, främst av oberoende forskare, säger Jens Sundström, växtbiolog vid Sveriges lantbruksuniversitet, till Metro.
Sundström menar att forskarna inte redovisat vissa viktiga fakta som kan ha påverkat resultatet.
– Vi vet inte om råttorna ätit olika mycket majs och vi vet inte vilken dos bekämpningsmedel som råttorna utsattes för. Det har också framförts kritik att forskarna använt just råttor, som lätt får tumörer, säger han.
Roundup är det mest använda bekämningsmedlet bland jordbrukare i USA idag.
– Användandet av Roundup har ökat de senaste åren. Men det är förhållandevis milt om man jämför med andra bekämpningsmedel. Sen ska man naturligtvis inte dricka det, säger Sundström.
Att rapporten kommer ut nu kan bero på den omröstning om märkning av genmodifierad mat som ska genomgöras i Kalifornien i november. I USA idag behöver livsmedelsproducenter inte berätta om maten som säljs är genmodifierad eller inte.

Obs
Du kan bestämma själv om du ska använda Roundup eller inte.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon