Full version: fikus hjälp! :-)
Johanna_VDK
vill bara säga hej först...ny på forumet, dessutom första inlägget :-) verkar vara trevligt här, fullt av kunnigt folk ;-)

nu till problemet! Min bror, som är fikusfrälst, fyller år relativt snart, och jag tänkte att han skulle få en ny sort till samlingen...enda problemet är att jag inte kan hitta någon..vill gärna ha tag på någon som har lite större blad, typ ginseng fikus, green island ficus eller kanske ficus lyrata...eller någon annan...verkar ju finnas en hel del att välja mellan..

så jag tänkte, helt diskret, fråga om det är någon som vet vart jag skulle kunna få tag på någon sådan! finns det något fikus sällskap någonstans "i vårt avlånga land"?
tack :-)
susan.e
Hör dig för på närmaste blomsterhandel, de kan säkert ta hem det du vill ha. Köpte mig nyligen en "ginseng" och den är väldigt snygg.
Zazu
välkommen hit!
håller med susan.e om att du kan höra dig för i närmsta blomsterhandel, om du vill så kan du få ett skott av tempelfikus(ficus religiosa, orotat) av mig att ge till brorsan.
Johanna_VDK
tack :-)
jo, har kollat runt i blomsterhandlar osv, men utan större tur..tyvärr! inte för att man kommer hem tomhänt, men...
vore verkligen supersnällt om jag kunde få ett skott av tempelfikus, skickar ett pm :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Fikussällskap finns det nog inget (men du kan ju starta ett kanske) annars så finns ju svenska bonsaisällskapet det är nog det närmaste man kan komma, många ficusar passar ju bra att göra bonsaier av.
Muguet
Kolla här http://www.drakenius.se/Fikon.asp Jag vet inte om de säljer enstaka träd , men ring och fråga, de var väldigt vänliga när jag talade med dem.
Johanna_VDK
tack för alla svaren, hörni biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon