Gossen Ruda
Förra lördagen märkte jag att ett par svalor cirklade runt sommarstugan och sedan upptäckte jag att dom klängde sig fast uppe vid taket på väggen ut mot sjön. Aha, hussvalor som vill bygga bo. Dom kan ju kleta fast ett bo direkt på en lodrät vägg så det borde gå bra.

Men det var nåt som inte stämde så jag kollade fågelboken. Ojdå, det var ju ladusvalor. Hmmm, dom bygger ju ovanpå bjälkar och hyllor. På kvällen sågade jag till en plankbit och spikade fast på undersidan på en takbjälke. På söndagen såg det ut så här.

Boplatsen redan accepterad. Notera att båda fåglarna sitter på plankan, på den ena syns bara stjärtspetsarna vid bjälken. En bra sittplats i närheten är TV-antennen. Här sitter båda två, hanen som har längre stjärt uppe till vänster.

När jag kom ut i fredags var det spännande att se om dom var kvar. Jodå, bobygget av lera och div växtmaterial var redan klart.

Jag var givetvis nyfiken på hur det framskred och var uppe och kollade på lördagen när inte svalorna var hemma. Ett ägg!!!!! På söndagen var det två!!!. Observera att jag måste använda en spegel för att kunna se och fotografera ner i boet.

Det skall bli intressant att följa utvecklingen. Dom lägger 4-6 ägg och sen pågår ruvningen i 14 dagar.

Det är både lite oroligt och fascinerande att se när dom skall landa vid boet. Jag har matrumsfönstren alldeles nedanför och sitter på första parkett. Dom kommer i full fart rätt mot fönstren för att vika av bara nån meter ifrån och svänga upp till boet. Hoppas dom inte tar fel och tror att det går att flyga igenom fönstret. Missar gör dom dock inte, vilka fantastiska flygare!
jegi
Finfin bildsvit måste jag säga. Listigt att ge dem lite hjälp på traven.
Reserv
Måste juh erkänna att aningens avis är jag nog på dig Åke. Här har vi mest svartvita flugsnappare som vräker alla andra hyresgäster vi haft i holkarna. sad.gif
Aries
Ååååhh... ladusvalorna tar mig tillbaka till mormors hus och alla somrar jag lekte där som barn. Där byggde de bon lite överallt och levde nära oss.
Här hemma ser jag dem bara högt uppe på himlen, där de cirkulerar.

Snällt av dig att hjälpa dem på traven med bobyggandet! wub.gif
KURT
Man kan hjälpa både ladusvalan och hussvalan genom att sätta upp en list högt upp på väggen. Vill man hjälpa tornseglaren så kan man sätta upp en låg avlång holk:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&artikel=223351

http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/j...8180004235.html

amaira
Åh så spännande och roligt! Så nu får vi förstås följa svalornas familjeliv ett tag framöver, hoppas jag.

Tack Kurt för ritningen till tornseglarholken. Behöver den framöver.
kristerh
Svalor hör till mina favoritfåglar, tack för bilderna, håll oss underrättade om fortsättningen för svalfamiljen.
krister
Gossen Ruda
CITAT (kristerh @ 12-07-2005, 12:00)
Svalor hör till mina favoritfåglar, tack för bilderna, håll oss underrättade om fortsättningen för svalfamiljen.
krister

Självklart.
yla
lyckost smile.gif wub.gif
dahla
CITAT (Reserv @ 11-07-2005, 23:35)
Måste juh erkänna att aningens avis är jag nog på dig Åke. Här har vi mest svartvita flugsnappare som vräker alla andra hyresgäster vi haft i holkarna. sad.gif

Om du sätter upp fler holkar i närheten av varandra kommer de i stället bebos av andra småfåglar eftersom de olika arterna inte slåss om samma revir... att ha gott om flugsnappare är för övrigt inget att vara lessen över... Dom håller efter både flugor och myggor ganska duktigt...
Gossen Ruda
Tänkte bara meddela att ungarna tycktes vara kläckta i helgen och matades. Ville dock inte klättra upp på stegen för att ta nån bild så ni får tro mig på mitt ord.
Blomstertanten
Du får väl stå där o vänta , med kameran i högsta hugg , tills dom blir flygfärdiga ! tongue.gif

Vi vill se bevis ! sleep.gif

wub.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2005, 20:17)
Tänkte bara meddela att ungarna tycktes vara kläckta i helgen och matades. Ville dock inte klättra upp på stegen för att ta nån bild så ni får tro mig på mitt ord.

Det är bra Ruda! *tror dig*
Vad spännande!!! wub.gif wub.gif
pejori
Å så spännande smile.gif smile.gif
Gossen Ruda
Det är fascinerande att se när dom kommer och skall landa i boet. Jag sitter vid matborden och ser en prick som snabbt blir större, dom kommer i stort sett rakt mot mitt huvud. Bara nån meter ifrån fönstret vänder dom uppåt mot boet och svischar förbi. Hur 17 hinner dom stanna? Verkliga luftakrobater.

När vädret i helgen var varmt var båda ute och jagade mat men när det regnade och var kallt satt en av föräldrarna och höll ungarna varma. Bytet gick i flygande fläng, när den som jagat närmade sig stack den som stannat i boet snabbt iväg.
yla
Ruda du kan fota dom när dom flyger
den här stod jag o plåtade länge då den jagade flugor men va tvungen o photoschoppa den rättt mycket men rätt kul ändå att fånga den i flykten
kanske kan du fånga ungarna sen

amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2005, 22:51)
Det är fascinerande att se när dom kommer och skall landa i boet. Jag sitter vid matborden och ser en prick som snabbt blir större, dom kommer i stort sett rakt mot mitt huvud. Bara nån meter ifrån fönstret vänder dom uppåt mot boet och svischar förbi. Hur 17 hinner dom stanna? Verkliga luftakrobater.

När vädret i helgen var varmt var båda ute och jagade mat men när det regnade och var kallt satt en av föräldrarna och höll ungarna varma. Bytet gick i flygande fläng, när den som jagat närmade sig stack den som stannat i boet snabbt iväg.

Så roligt att "vara med" och vara delaktig.
Det är sådana där små (stora!) "vardagshändelser" som gör en varm om hjärtat wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon