microbe
Jag vet inte. Kanske är mycket begärt att den ska kunna klockan men man tycker ju att ljuset och avsaknad på ljus borde vara en vink...

Min Blomma för dagen har blivit en Blomma för natten. Framemot midnatt blommar ett trettital blommor och håller sig blommade till sen morgon, sen ger den upp.
Den/dem (det är flera stycken plantor) måste ha fått helt fel dygnsrytm. Någon som har varit med om något liknande eller som kan komma med något bra tips på hur man får den/dem att blomma rätt tid på dygnet.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp (och nej det är inget skämt, har t.o.m bildbevis tongue.gif )
susan.e
Jag vet inte men jag tror att det handlar om att det är väldigt VARMT just nu. Nätterna är varma och ljusa. Har själv en murgrönevinda som man får skynda sig upp på morgnarma för att kunna få en skymt av själva blommorna. Tror inte att det finns något man kan göra åt det...
microbe
Jo, det kanske kan vara det att det är varmt...men alla andra växter "funkar" normalt och blommar på dagen.
Jag har aldrig varit med om att den har blommat på natten tidigare år, så jag blev lite fundersam.
Den står i full blom just nu (eftersom klockan är strax efter 01.00). Så jag får väl passa på och njuta ett par minuter till innan sängen kallar, sen upp i morgon bitti och ta mig en titt innan de blommat över...jobbigt det här. Förstör dygnsrytmen för mig. laugh.gif
neena
Det finns faktiskt en blomma som heter "Blomman för natten", som är precis som Blomman för dagen, men som istället blommar på natten. Detta är inte väderberoende, utan denna sort blommar alltid på natten.

Så det tuffa vore ju att ha både en BFD och en BFN, så att det alltid är någon som blommar :)

Ipomoea noctiflora heter den på latin... Kolla på google! :)
Christoffer
Ipomoea alba heter "Blomman för natten" också, och går att finna på Impecta, mina blommade som tidigast 17 på eftermiddagen.
lilla mamma
Hur gör man då om man vill få fröer efter dem.
Har fyra olika och vill gärna få fröer, eller är det övervintring eller sticklingstagning?
Emser
Finns det inte insekter som bara söker föda på natten?
microbe
Visste inte att det fanns en natt variant. Den står på frölistan inför nästa säsong. smile.gif

I år har jag de "vanliga" sorterna, Grandpa Ott's och Ismay. De verkar ju dock tro att dem är natt varianten men, men... tongue.gif
Det är bara "morfar" som har börjat blomma än, så jag hoppas Ismayen kan klockan.
dragonbeauty
Jag har en klockranka som ju oxå är en Ipomoea, och den gör nästan lika... inte precis alla blommar på natten, men jag ser ju en hel del vissna på morgonen som bara var knoppar på kvällen!
Trist, men jag vet inte vad man kan göra åt det!
LadyG
Ipomoea noctiflora, Månvinda (Moonflower), doftar ljuvligt. Den odlas som ettårig växt och sköts ungefär som Blomman för dagen. Månvinda är en av mina favoriter! wub.gif

Du hade bilder sa du? *hoppfull* smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon