ingrid fuxwall
11-07-2005, 22:07
Inser att nu måste jag skaffa ett nytt ställe för mina jordgubbar och enda sättet är att fräsa upp en bit av gräsmattan, men den består nog enbart av ett tunt lager jord och under det bara en massa sten och sand.
Så nu undrar jag hur jag ska förbereda markbiten för kommande fulla korgar av röda och goda bär ?
Att jag bör köpa hem ett lass jord inser jag men hur ska jag gödsla denna, och vad ska jag blanda i jorden för bästa reslutat ?
Jag skulle inte fräsa utan bara gräva av grässvålen och bereda landet. Mera jord låter som en bra idé, kanske lite torv eller andra mullämnen också. Du kan med fördel klippa sönder höstlöven med gräsklipparen och mylla ner dem. Jag gödslar mycket sällan då jag täckodlar jordgubbarna under flera lager tidningspapper. Dessutom behöver jag oftast inte vattna heller då detta håller kvar fukten.
Annars rekommenderas gödsling efter skörd, så att det inte bara blir bladtillväxt. Välbrunnen stallgödsel eller kogödsel på påse fungerar fint.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
13-07-2005, 20:42
Skulle vara väldigt tacksam om du kunde utveckla din täckodling med tidningar lite mer. Har läst en del om täckodling men har inga egna erfarenheter.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.