Full version: Massa frågor
Assa
Hej!

Jag och sambon köpte ett hus förra hösten och då gick mest tiden till att "rädda" vad som "räddas kunde".

Men nu skulle vi vilja fixa till lite på tomten...
Så jag har några frågor...
Vi har en liten plätt där det tidgare var ett land och nu bara är jord, vi skulle vilja lägga färdigt gräs där men hittar ingen återförsäljare i GBG området...har någon ett tips?

Jag skulle också vilja ha tag på perener i stil med kaprifol och gullregn...
har hört rykten om att dessa inte säljs längre...
vet någon nått?

Vet någon dessutom hur man utrotar pepparrot vore min lycka gjord...

Jätte tack!!! biggrin.gif

Åsa
Eva i Norrköping
Kaprifol och gullregn bör du kunna hitta i närmaste välsorterade plantskola. Titta i Gula sidorna så hittar du dit.
Bli av med pepparrot, tja, det är väl bara att skaffa en bra spade och börja gräva! biggrin.gif Jag kan inte komma på nåt annat sätt.
Åsa, mälardalen zon 2
Kaprifol och gullregn brukar man kunna hitta hos de flesta trädgårdsbutiker de är inga ovanliga fleråriga växter, skulle trädgårdsbutiken inte ha växterna så borde det inte vara några problem för dem att ta hem på beställning. Perenner är växterna dock inte, perenner vissnar ner helt på vintern för att sedan skjuta nya skott från marken varje år. Varken kaprifol eller gullregn vissnar ner helt på vintern.

Färdig gräsmatta hittar jag i gula sidorna i göteborgsdelen ex. firman Mod's Klipp o. Gräs Herkulesg. 20 D, 41701 GÖTEBORG 0708-92 63 36. De har iallafall lagt till sökorden Färdigt gräs, Gräsmattor, Läggning. +Man hittar även andra gräsfirmor i gula sidorna i göteborgsdelen.

http://www.gulasidorna.se/

När det gäller pepparrot så är det nog grävning som gäller eller marktäckning med svart marktäckväv i några år.
Gossen Ruda
Beträffande färdigt gräs finns det en försäljare på Hisingen. Backavägen, snett mittemot Biltema alldeles bredvid Bohusbanan. Kan aldrig komma ihåg namnet.

Utrota pepperot? Ät upp den! Skämt åsido som frukthandlaren sa, gräv, men gräv djupt. Varenda liten rotbit måste bort. Eller använd det där hatobjektet Roundup.
Assa
Ahhhh färdigt gräs...
har sökt på färdig gräsmatta rolleyes.gif

Tack för all hjälp!
Hannele
Själv skulle jag aldrig lägga gräs på ett land som bara är jord...
Tänk så mycket man kan plantera och odla där! rolleyes.gif
Både blommor och kryddor!
Louise i Göteborg
Firman "gossen R" talar om heter 'Svenska Gräs'/'Naturnära'. Förutom gräs säljer dom jord, gödsel, fröer etc. det mesta som plantskolor säljer förutom plantorna då laugh.gif
Adri-Anne
Färdigt gräs!!! Hiskeligt dyrt. Och underarbetet är lika krävande som inför en nylagd . Strunt i gräsmattan och ha blommor istället.
Inget är så underhållskrävande som en gräsmatta.
Assa
mmm jooo rolleyes.gif men tyvärr jobbar jag jämt så jag tänkte inrikta mig på de land som finns, bl.a en stor rabatt längs ett berg och längs gången in...det är nog vad jag kommer att hinna med...sen kör jag krukor och buskar...
har en massa DIYS att ta i tu med...

men så dyrt var inte gräset 40 kr kvm och jag ska ha 25 kvm...känns värt de pengarna att "bara rulla ut" och njuta tongue.gif
Hannele
Och du tror att krukor skulle ta mindre av din dyrbara tid än tåliga perenner och kryddor i jorden...??
Assa
mindre att rensa i alla fall... unsure.gif
kerstin z5-6
Klart du ska ha gräsmatta -om du vill det laugh.gif

Har ju ingen bild så jag vet ju inte hur det ser ut heller ...Du gör Din trädgård

Men smile.gif - gräsmatta är det mest skötselkrävande man har i en trädgård ...inga perennner ansas ,tre! gånger per vecka som gräsmatta kräver klippning ..

Perenner sätter man tätt + marktäckare o sen är det inte mkt jobb med dom biggrin.gif
Hannele
Ja, gräsmatta gräver oerhört mycket tid,
precis som vattning, plantering och skötsel av krukor.
Vill man ha en lättskött trädgård,
så är tåliga perenner tätt tätt ganska smart lösning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon