Någon som provat att sätt en kärna av aprikos? Går det?
Den övervintrar förstås inte ute, men kanske inne, svalt och ljust!?
Det vore kul att odla egna aprikoser.
Visst går det, förmodligen är det säkrare om man sätter flera, om man sätter dem på hösten (som i naturen), om de får en köldperiod (stratifiering) och ev kan man fila lite på kärnan, så går det också lite fortare. Annars går det ju bra att odla persika utomhus en bra bit upp i sverige och aprikos i södra sverige, men då kan man inte sätta kärna utan man bör köpa en testad klon.
Christer i Falköping
12-07-2005, 18:17
Aprikoser brukar vara härdiga rackare, men ha den helst mörkt och kallt inomhus de två första vintrarna. Som små är de känsligare. Man kan också göra som jag beskrivit här:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=PChrister.
CITAT (Christer i Falköping @ 12-07-2005, 19:17)
Aprikoser brukar vara härdiga rackare, men ha den helst mörkt och kallt inomhus de två första vintrarna. Som små är de känsligare. Man kan också göra som jag beskrivit här:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=PChrister.
Klarar sig sedan plantorna (persika & aprikos) som du drar upp från kärnor utomhus i södra sverige?
Christer i Falköping
13-07-2005, 18:27
Det bästa är ju om man får tag i kärnor från härdigare sorter. Men visst finns det flera som klarat sig i riktigt kärva områden. Gröna rum ville ju ha info om var det fanns persikoträd i Sverige och fick många svar. Jag fick uppfattningen att väldigt stor del av träden var kärnsådder. Men jag tror att man får bättre resultat om man förvara dem inne de första vintrarna. Denna vintern gick hårt åt mina persikoträn och aprikosträn. Även de två Frost som jag hade dog, Men! min kärnsådda nektarin klarade sig! Så det kan vara varierande resultat med kärnsådderna. I år har jag bättre förutsättningar att ha mina kärnsådder inne över vintern, så vi får väl se om ett par år hur det går.
Christer.
Hej,jag lägger mig i med en fråga.
Christer har du fått frukter på din nektarin?
Om inte, vet du om de nektariner man köper är väldigt förädlade så att frukterna på de kärnsådda inte alls smakar som den man satte?
Hälsningar Emma
Christer i Falköping
14-07-2005, 18:32
Nix, inte än. Men jag vet några som har fått frukter på sina(kärnsådder från affärsnektariner) och de skall smaka alldeles utmärkt. Varje kärna blir ju en egen sort, så har man otur kan det ju bli en tråkig frukt. Men den risken tror jag är liten.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.