Hejsan på er allihopa!
Jag är en av Er som älskar orkideer... nu har jag tre brud orkideer men har bekymmer med en av dem...
Den har verkat må bra men så kunde jag se att rötterna börjar torka ut.. ser ut så iaf... jag har planterat om den i orkidejord och vattnat regelbundet enligt konstens alla regler, dock måste jag gjort nåt fel, men vad??
Nu är bladen mjuka o skrynkliga... är detta ett tecken på ev övervattning? Vad skall jag hitta på för att den ska få nya rötter och orka ta igen sig lite...
kan någon hjälpa liten?
/ZAPATA
Vattnat regelbundet?

Du menar väl sänkt ner krukan i vatten med Orikidénäring? Jag försökte också
vattna mina till att börja med, men det blir en sån dyr historia att införskaffa nya blomster så jag gjorde som dom sagt här och vips så har man Orkidéer som mår bra. Dom hade inte fått tillräckligt med fukt som dom hunnit suga upp och en av dom hade fått för mycket så den ruttnade. Akta så du inte får bladrosetten under vattnen bara, sänk krukan tills att kanten börjar sippra in vattnet, och låt den stå så ett tag. Lycka till med Orkidén. Och du, välkommen hit vet ja!!
kristerh
12-07-2005, 11:12
Det låter som om rötterna är förstörda, förmodligen pga övervattning, och det beror nog på dålig jord,
det du kan göra nu är att ta upp dem och linda in rotbollen, eller längst ner på orkisen om du inte har några rötter med vitmossa, ha några barkbitar längst ner i krukan och resten skall vara vitmossa, se till att den är fuktig och ställ den ljust men inte i sol, ganska snart kommer den att få nya rötter, (några veckor). Lycka till.
krister
Hej! Tack får
näe inte vattnat utan som du sade sänkt ner den i vatten, dock hade jag igen näring, utan brukar sätta till den bara ibland...
jag tror jag får göra som christer sade... vitmossa..
Tack för välkomnandet!
GoSatta
12-07-2005, 13:02
tryck inte på med mer näring heller, det är lättare att döda orchideer med för mycket näring än med för lite.
Att duscha tillsammans med sina orkidéer kan också vara ett roligt sätt att ge dem vatten, se bara till att inte ha det för varmt och låt dem inte få någon tvål på sig...