Full version: Myrj*vlar
Nanna
Igår när jag skulle plocka mina fina jordgubbar, så var det FULLT med myror på dem och de flesta mogna var helt uppätna. Jag blir så trött på det här landet så jag snart skiter i det.
Myrorna sitter även på krusbärsbusken och rabarbern är helt slut pga myror.
Vad gör jag åt detta?
rosita
jag hade också massor av myror på mina jordgubbar förra året (fick bara några få förkrympta jordgubbar), men i år upptäckte jag att tillsammans med myrorna fanns det löss. Jag sprutade med vatten, ja t o m såpvatten några gånger och i år har jag fått ganska mycket jordgubbar (stora och fina, men några var ändå små). Myrorna "sköter om lössen" för att ta del av sockret de utsöndrar (eller nåt liknande). Kolla om du har löss också!
I så fall ska du utrota dem, så försvinner myrorna av sig själv. smile.gif
Nanna
Jag har löss på krusbärsbusken, men inte på jordgubbarna. Men jag ska prova med såpavatten få se om de blir avskräckta.
solkatten
Jag rensade runt lite i min ena rabatt och råkade gräva och röra runt i ett lite myrbo. Jösses vilken fart det blev på myrorna dom drog som en avlöning.
Så om du hittar var de kan tänkas bo så rör om lite så kanske de flyttar. biggrin.gif De gillar där det är torrt så då kanske du får nån hum om var du ska leta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon