amaira
Det gjorde ont, det syntes, och humlan kunde inte göra någonting annat än sprattla, stackarn sad.gif .

Det var lite otäckt. Humlan flög när jag började bli närgången (och ville hjälpa den), med skalbaggen hängandes kvar i tungan. Hoppas den släppte greppet snart! (Och inte åt upp det som han trodde var en god mask kanske - oowääähhh)

Sedan har jag en gåta. Kan ni gissa vad det här är? (jag vet tongue.gif )

Svara gärna med gul text. (Ruda kan, det vet jag. Kurt och Olle och några till kan också...)

Gul text läser man genom att markera den:
funkar bra, eller hur!?
KURT
Det är väl en ovanlig form av larv!
amaira
CITAT (KURT @ 12-07-2005, 12:06)
Det är väl en ovanlig form av larv!

Nähä! tongue.gif
Inte "ovanlig", även om "larv" är på rätt spår rolleyes.gif .
Jag kan ju som ledtråd säga, att det inte är någon larv...

På´t igen!
Lars-Olof Arvids
Hur gör man gul text??? Jag trodde jag kunde men det fungerar inte!

Olle
Susanne i Linköping
Välj färg först, i fältet ovanför textrutan, skriv din text och klicka till sist på "Stäng alla taggar" (eller "Stäng taggen"). Då funkar det!

Så här!
[ COLOR=orange]Så här![ /COLOR] Samma som förra raden men jag har lagt in mellanslag efter [-parenteserna för att allt ska synas.

Bildgåtan: det är något slags puppskal efter någon larv, men vilken har jag ingen aning om.
Lars-Olof Arvids
Susanne, vad smart du är! Det är förstås en tom hud efter en sländlarv. Jag som tänkte förklara Amairas "det är ingen larv" med att hon kanske kallade sländlarverna för nymfer eftersom de har ofullständig förvandling!

Olle
amaira
Bravo Susanne och Olle!!! Ni klarade det med gemensamma krafter! biggrin.gif

Och nä, det är ingen larv - men det har varit rolleyes.gif .
Gossen Ruda
Jag kunde också Odonata-larvhuden. tongue.gif

Beträffande humlan och skalbaggen så tror jag att du lyckats fota något som är svårt att få syn på. Det finns en skalbagge som snyltar i humlebon och jag tror det är en sån. Den förflyttar sig mellan olika humlebon genom att lifta med en humla till en blomma där den sen sitter och väntar på nästa humla. För att inte humlan skall kunna avlägsna liftaren biter den sig fast ordentligt.

Jag har bara sett det en gång och lyckades avlägsna liftaren. Min bror blev glad eftersom han samlade på skalbaggar då och jag tror att det var det enda exemplaret av den arten han fick tag på. Tror att jourhavande biolog kan ta reda på om det är så och vad skalbaggen heter.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2005, 15:52)
Jag kunde också Odonata-larvhuden.  :P

Beträffande humlan och skalbaggen så tror jag att du lyckats fota något som är svårt att få syn på. Det finns en skalbagge som snyltar i humlebon och jag tror det är en sån. Den förflyttar sig mellan olika humlebon genom att lifta med en humla till en blomma där den sen sitter och väntar på nästa humla. För att inte humlan skall kunna avlägsna liftaren biter den sig fast ordentligt.

Jag har bara sett det en gång och lyckades avlägsna liftaren. Min bror blev glad eftersom han samlade på skalbaggar då och jag tror att det var det enda exemplaret av den arten han fick tag på. Tror att jourhavande biolog kan ta reda på om det är så och vad skalbaggen heter.

Vad spännande! Tack för tipset! Ska kolla med jourhavande biolog (som jag varit i kontakt med förut. De är BRA.)

Trollsländelarverna är på väg upp ur min damm nu. Kryper upp några stycken om dagen, och resten "väntar i kö" under vattenytan.
Har inte lyckats fota någon kläckning däremot. Kanske kommer...

Vad sägs om en repris på din sländekläckning sen förra året, Ruda? För det var väl du som fotade det, om jag inte minns fel.

Så här ser det tomma skalet efter trollsländan ut från oavsidan och i helhet:

Och här är en som klänger sig fast vid ett näckrosblads undersida som lutar sig upp ur vattnet.

På bilden i första inlägget, är det fångsmasken som syns. Det är liksom en "platta" med käkar längst ut. När de fångar ett byte kastas den här plattan (eller hävarmen) ut så sländan når ganska långt. (äsch, dålig förklaring, är trött) Och så ser man de tunna hinnorna som varit över ögonen.
*Felix matte*
Ja jag säger då bara... Jesses vad en del kan och vet!!!! ohmy.gif
Digitalkamera wub.gif skickar en tacksamhetstanke till uppfinnar/en/na wub.gif
yla
så många härliga skal jag hittat FÖRR men nu då kameran hänger runt halsen för jämnan icke sa nicke

snygga foton
wub.gif rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Humlan och baggen påminner mig om historien om hur elefanten fick sin snabel. Den hade en gång en vanlig nos men en dag måste den kyla av sin nos så den doppade ner nosen i en sjö. Tyvärr fanns det i sjön en krokodil som bet sig fast i nosen. Sen drog dom åt var sitt håll tills nosen blivit en snabel.

Kommer bara ihåg brottstycken men var 17 har jag läst historien????? Min skattkammare? Eller var i Just så-historierna av Kipling?
Gossen Ruda
Det var Kipling. Den som vill veta mer kan googla på "hur elefanten fick sin snabel", jag orkade inte kolla alla svarssidorna.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2005, 22:17)
Det var Kipling. Den som vill veta mer kan googla på "hur elefanten fick sin snabel", jag orkade inte kolla alla svarssidorna.

Jag minns historien. Nu kommer jag dessutom aldrig att glömma att den hör ihop med Kipling biggrin.gif .

Angående den bitna humlan, så skickade jag en förfrågan till jourhavande biolog. Fick detta svar:
CITAT
Intressant att se bladbaggen som bitit sig fast vid en humlesugsnabel. Det har jag aldrig tidigare sett. Skalbaggen har absolut inget för att bita sig fast där, utan det är säkerligen en ren tillfällighet. Kanske letade bägge arterna nektar samtidigt i blåelden?

Det "värsta" är, att jag inte riktigt litar på honom denna gången ... Är nog fel årstid att kontakta dem. I vintras hörde jag mig för om ett par märkliga flugor, och den ena "drogs i långbänk" med andra experter, men rätt svar kom fram wub.gif .
De två flugorna jag försökte med nu, gick inte alls. Tror inte på svaren.

Jag vet ju inte (vilket är orsaken till att jag frågade rolleyes.gif ), går på "känn" bara. Och med humlan kan det ju mycket väl stämma som han säger, men jag är även intresserad av den andra historien som du Ruda tog upp!!

Nu försvinner jag bort från Datorernas Värld några dagar igen. Ha en fin helg alla!!! wub.gif
Gossen Ruda
Jag skall kolla upp saken med såna som verkligen kan. laugh.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2005, 10:06)
Jag skall kolla upp saken med såna som verkligen kan. laugh.gif

Åh vad juste!! wub.gif wub.gif

Hur stavas jyste/ sjust/ sjyst/ juste... ??? (behöver du inte kolla upp Ruda tongue.gif )
Gossen Ruda
Då har jag äntligen fått svar, det visade sig att inte så många visste. Exakt vilken art det är frågan om är dessutom lite tveksamt, det finns 3 arter i släktet. Den vanligaste i Sverige heter Antherophagus pallens. Familjen är Cryptophagidae, fuktbaggar.
amaira
Jag tackar och bugar Ruda! wub.gif
(jourhavande biolog kan slänga sig i väggen, i jämförelse med dig sleep.gif )

Vet du också vad den gjorde där på tungan? Bet, för att den blev sur, eller?
Gossen Ruda
Den ville nog bara lifta. Vanligtvis biter den sig fast i ett ben men den hade nog tagit fel.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2005, 10:37)
Den ville nog bara lifta. Vanligtvis biter den sig fast i ett ben men den hade nog tagit fel.

Jamen, berätta mera *otålig* tongue.gif
Vart ville den lifta? Till ett humlebo, till en annan blomma (kan den inte flyga själv eller är den för lat?), eller till Paris på semester???
Gossen Ruda
Men det lilla jag vet har jag berättat tidigare. rolleyes.gif Skalbaggen lever som parasit i humlebon och liftar mellan olika bon genom att bita sig fast på humlan. Närmare uppgifter om biologin vet jag tyvärr inte.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2005, 13:17)
Skalbaggen lever som parasit i humlebon och liftar mellan olika bon genom att bita sig fast på humlan.

Det var det jag ville vara säker på!
Vad himla häftigt! Eller "humlahäftigt" kanske man kan säga, även om humlan är måttligt road.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon