Flyttade tre rosenspirea från en katastrofalt dålig plats till en plats med sol och fin jord. Har gödslat och vattnat och pysslat, så nu har de tagit sig bra. Men själva stommen i buskarna är risig. Spretar och grenarna vill lägga sig åt olika håll hela tiden. (Det är min uppfattning om många spireor jag sett att de tenderar att lägga sig - kanske ska det vara så?)
Om jag klipper ner den helt, är det chans att den kommer att få en finare form när den växer upp? Hinner den komma i blomning nästa år, om jag i så fall klipper nu i juli?
Läste i "frågor och svar"-delen på odla, att det blir finast om man klipper till en "rund" form. Jag förstår inte vad det betyder eftersom jag som sagt fått intrycket av att de gärna lägger sig lite hur som helst.
Mina föräldrar brukar klippa ner spirean till en höjd av 10-15 cm varje höst, den blommar fint i alla fall. Den kan även klippas tidigt på våren. Den blir mycket kompaktare och mindre spretig om den klipps.
Jag klipper ner mina radikalt varje vår och de blir bara finare för varje år.
Oj! Ja, de ser fantastiskt fina ut! Var har jag fått det där i från att de inte ska blomma då? Verkligen fina! Ja, jag får väl klippa ner dem då

!
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2005, 15:05
Den vita spirean som blommar på äldre ved blommar inte ifall man klipper ner dem helt på våren, men den rosa rosenspirean som blommar på ettårsved går utmärkt att klippa hårt på våren och den blir oftast finast ifall man klipper ner den 10-15cm ovanför markytan varje vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.