Full version: Lupiner ?
Diana
Hejsan!

Hur tar man död på fråna från lupiner? jag har hört att det inte ens går att bränna upp dom ???
KURT
De överlever naturligtvis inte värme. Överhuvudtaget så är inte lupiner så effektiva på att sprida sig med frön. Vill man ändå förhindra fröspridning så är det ju bara att klippa av fröställningarna efter blommningen (innan fröna har mognat).
Snöflinga
Tycker du inte om lupiner ? Men det är ju som Kurt säger att klipper man bort blommorna så blir det inga frön ........ Själva växten är väldigt bra att gröngödsla med wub.gif
Fialotta
Lupiner som är så fina smile.gif
lilla mamma
Skicka fröerna till mig. Jag sår ett stenparti fullt, min man älskar lupiner
Anita
Bjäbban
Älskar Lupiner, vill gärna ha fler! wub.gif
pusillus
Hur gör man om man ska gröngödsla? unsure.gif
(Förlåt för korkad fråga) ska man lägga bladen ovanpå jorden eller mylla ner det? måste det finfördelas?

Pusillus zon 3
Smekajsa
Här är en som plockat frön

spridit ut dem på en slänt

men inte f.. växer det några lupiner inte laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fialotta
CITAT (Smekajsa @ 12-07-2005, 22:57)

men inte f.. växer det några lupiner inte laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Har jag oxå gjort...har inte kommit en enda här heller...men i dikeskanter
där passar det att växa minsann unsure.gif smile.gif tongue.gif
yla
fniss lupiner gillar mager mark basta
o inte e dom så lätta att få frösådda
vet jag som har hav av lupiner men inte lätt delar med mej av fröna så
där du inte vill ha dom klippner dom bara de funkar fint
netaave
Jag köpte en påse lupinfrö för länge sen och sådde, inte en enda kom upp.
Jag skulle vilja ha i vår slänt på baksidan för att slippa klippa där, men det är plantering och flyttning av växter som gäller.
Ewa L
Första året jag ägde huset hade jag ett antal Lupiner, men inte precis där jag ville ha dem.
Grävde alltså upp och flyttade enligt gängse regler. tongue.gif
Nästa år kom det upp endast ett par stycken — självklart på "gamla" stället. Nu hade jag läst på och försökte via frön etc.
Resultat: Inte en enda Lupin på tomten! sad.gif

Definitivt inte något fröogräs.
Sommartorparn
CITAT (pusillus @ 12-07-2005, 22:20)
Hur gör man om man ska gröngödsla? unsure.gif
(Förlåt för korkad fråga) ska man lägga bladen ovanpå jorden eller mylla ner det? måste det finfördelas?

Pusillus zon 3

En poäng med lupiner och andra baljväxter är att dom gör något med sina rötter som gödslar jorden. Jorden tillförs kväve. Därför blir det inte samma effekt om man lägger bladen ovanpå jorden som när dom växer på platsen.

Här kan du läsa om gröngödsling:
http://www.odla.nu/metoder/grongods.shtml

Grönmassan förmultnar bättre om den finfördelas, men jag tror inte det är nödvändigt. Kör lupinerna med trimmer eller pröva om gräsklipparen klarar hacka sönder dom.

Har själv funderat på att ha en rundlar av lupiner under äppelträden, eftersom det ska vara så bra för dom. Sedan har jag tvekat eftersom andra beskrivit lupiner som fruktansvärda ogräs till att sprida sig. Hur är det egentligen med detta? Jag kommer garanterat inte att kunna klippa bort frökapslarna vid rätt tidpunkt varje år. Kommer lupinerna att invadera min trädgård? Eller är det bara om man har en "rabatträdgård" som det är ett problem? Har absolut inga rabatter. Hur bra är lupiner på att hålla undan ogräs, eller kommer mina "rundlar" med tiden att tas över av kvickrot och annat?
Anki på Öland
CITAT (Smekajsa @ 12-07-2005, 22:57)

En till som plockat frön för att försökt få dom att växa, men icke!

Där jag bodde förut plockade jag också baljor för att få lite blommigt på baksidan men jag la dom på fönsterbrädan på framsidan och glömde bort dom. Framsidan var plattbelagd och i många år hade jag sedan en rad med Lupiner i sandremsan mellan huset och första plattraden (max 1 cm). Det är kanske så man skall göra........
Anki
Fenja
Jag utrotade, i princip, en hel lupinslänt genom att lunta, bränna av marken varje vår. Det gjorde att beståndet drog sig tillbaka så mycket att jag efter tre år bara hade enstaka plantor kvar.
Mvh
Fenja
Diana
Hejsan alla och tack för alla svaren.

Jag älskar lupiner jag med men jag vill ha dom under kontroll, för på landet så hade vi ett hav av dom och det var svårt att hålla dom under kontroll, så jag vill ej ha samma problem nu när vi köpt hus. Änsålänge har jag bara en Gul lupin och jag har klippt av 2 fröstänglar just efter att dom blommat färdigt. Men dom ligger på altanen fortfarande för jag vågar ej slänga dom i komposten. Men jag har flera blommor kvar på lupinen så den blommar vackert gul fortfarande.

SÅ! Man KAN bränna upp dom ??
Sommartorparn
Om du ändå har en eld, så släng på dom. Annars är väl soptunnan en bra plats för ett par oönskade lupinfröställningar.

Vad för slags problem hade du med lupiner på landet? Jag vill verkligen veta om dom är så hemska som vissa säger. Tål dom gräsklippning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon