CITAT (pusillus @ 12-07-2005, 22:20)
Hur gör man om man ska gröngödsla?
(Förlåt för korkad fråga) ska man lägga bladen ovanpå jorden eller mylla ner det? måste det finfördelas?
Pusillus zon 3
En poäng med lupiner och andra baljväxter är att dom gör något med sina rötter som gödslar jorden. Jorden tillförs kväve. Därför blir det inte samma effekt om man lägger bladen ovanpå jorden som när dom växer på platsen.
Här kan du läsa om gröngödsling:
http://www.odla.nu/metoder/grongods.shtmlGrönmassan förmultnar bättre om den finfördelas, men jag tror inte det är nödvändigt. Kör lupinerna med trimmer eller pröva om gräsklipparen klarar hacka sönder dom.
Har själv funderat på att ha en rundlar av lupiner under äppelträden, eftersom det ska vara så bra för dom. Sedan har jag tvekat eftersom andra beskrivit lupiner som fruktansvärda ogräs till att sprida sig. Hur är det egentligen med detta? Jag kommer garanterat inte att kunna klippa bort frökapslarna vid rätt tidpunkt varje år. Kommer lupinerna att invadera min trädgård? Eller är det bara om man har en "rabatträdgård" som det är ett problem? Har absolut inga rabatter. Hur bra är lupiner på att hålla undan ogräs, eller kommer mina "rundlar" med tiden att tas över av kvickrot och annat?