Ulla-Maija
Hjälp! Som nyinflyttad till Skåne har jag hittat andra småkryp än vad jag har varit van vid tidigare. Mina växter i krukor på utsidan äts upp av något! Jag kan inte se några djur eller larver men det är stora hål i bladen. Någon trodde att de kunde vara myror. Vad jag kan se är det massor av tvestjärtar under krukorna, de är i och för sig jätteäckliga men jag vet inte om de äter blad? Har någon råkat ut för samma? De populäraste blommorna för ohyran verkar vara Salvia. Såpvatten kanske?
Gossen Ruda
Myror ger sig inte på växter, däremot är tvestjärtar växtätare bl.a. Vad man kan göra åt dom vet jag dock inte, har aldrig behövt bekämpa dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda sättet jag har läst om när det gäller att minska ner antalet tvestjärtar är att göra rullar av wellpapp och lägga ut runt växterna. Tydligen ska tvestjärtarna gilla att gömma sig i wellpappen och när det finns mycket tvestjärtar i wellpappen samlar man in dem och dödar tvestjärtarna.

Tvestjärtar ska kunna tugga på bladen även öronvivlar (de vuxna) tuggar på bladen, här hos mig har jag nog mest problem med öronvivlar bland fuchsiorna, jag hittade nog en 20st när jag vattnade genom att doppa alla krukor så nu får man nog hoppas att de inte lagt ägg i krukorna för då har larverna kalas på mina fuchsior i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon