Full version: Var köper man...
Pigge
Jag är ny här på odla.nu och har inte klämm exakt var man hittar allt.

Jag skulle vilja hitta något bra stäle där man kan köpa olika fröer lökar med mera.

På nätet hittade jag "Runåbergs fröer" och det verkar ju mycket bra.
Men jag sökte på vitlök här på forumet och hittade en "Åke T" men den sidan kan jag inte hitta.

Men det aldra bästa kanske hade varit om man kunde köra till en som har en massa olika saker att välja på det jag är mest intresserad av är olika grönskaer osv. inga blommor. Ni kanske vet ett bra ställe i Skåne att åka till och titta på.

Sen undrar jag även om ni kan hjälpa mig med att lista lite saker som man kan så nu på hösten.
Det enda jag vet som jag letar efter är Vitlök.

Planterade vitlök nu i Juni och dom har kommit upp ca 15 cm över jorden nu så det e riktigt kul.
Planterade även Majs i juni, planterade många rader men det är bara totalt 6 st som kommit upp från jorden men dom är ca 20 cm långa nu smile.gif

Här är en liten bild på vår odlingslott som vi fick i början på juni nu i år.
Den ligger i Malmö

Tack på förhand för all hjälp ni ger till en totalt o kunnig kille.
Helen i Piteå Zon 5
Grönsaksodling är inget jag kan något om, men vill hälsa dig hjärtligt VÄLKOMMEN hit och hoppas du kommer att trivas. rolleyes.gif /Helen
Sylvia
Grönsaksfröer kan man ju köpa på Odla också! Fast mest på våren, förstås. Bra gränsakfröställe är Lindhults Frö (se länklistan) förutom just Runabergs.
Fredriksdal i Helsingborg har en mycket fin köksträdgård, kanske ngt att titta?
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs fröer kan jag säga är toppen (och skriver du att du gärna vill vara provodlare och vilka grönsaker du vill testa på beställningslappen händer det att du får någon gratis fröpåse av någon grönsak som du får testa att odla åt dem).

Det finns nog ingen svensk firma som har både vitlöksutsäde + en massa roliga grönsaksfrön som riktar sig till privatpersoner. Utomlands har man ju ex. Graines Baumaux de har det mesta inom grönsaksväg men då är det från Frankrike man får handla(man får handla ganska fritt inom EU och när man tittar i katalogen + beställningstalongen ser det inte så enormt svårt att fylla i den även om franska kunskaperna är nästan icke existerande).
https://www.graines-baumaux.fr/default.asp

Åke Truedsson (=Åke T) som du nog sett ifall du följt gröna rum har denna internetsida http://www.tomatklubben.se/ han har ju en tomatklubb också. Han har en begränsad mängd av vitlöksutsäde men han har många olika sorter.

Det går även bra att köpa vitlöksutsäde hos Törnviks frö http://www.tornvikfro.com/ (de är en yrkesodlarfirma men de brukar sälja vitlöksutsäde till privatpersoner)

Vitlöksutsäde är en engångskostnad man brukar kunna ta eget utsäde sedan. Jag brukar peta ner mina vitlökar i okt-nov och just nu är de stora som purjolökar.

Andra saker du kan så på hösten precis innan tjälen går ner i marken (fröerna får inte gro) är: morot, palsternacka, svartrot, haverrot, dill, persilja + sallat brukar gå bra

+Jordärtskockor såklart de går utmärkt att peta ner på hösten.
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-07-2005, 19:08)
Andra saker du kan så på hösten precis innan tjälen går ner i marken (fröerna får inte gro) är: morot, palsternacka, svartrot, haverrot, dill, persilja + sallat brukar gå bra

+Jordärtskockor såklart de går utmärkt att peta ner på hösten.

Tackar för din lista av sådant man kan så strax innan tjärlen. Men varför får det inte gro ? Är säkert självklart men förstår inte så jag frågar.

ingrid
Pigge
wow vad mycket info...
tackar för all hjälp... skall ut o jaga vitlök nu och kolla på fröor inför nästa år....

MVH Marcus
Åsa, mälardalen zon 2
Skälet till varför de inte ska gro är att dessa överlever vintern som frö och gror på våren då jordtemperaturen är den rätta, de kan inte överleva vintern som småplantor.
uno
CITAT (Pigge @ 12-07-2005, 18:11)
Jag är ny här på odla.nu och har inte klämm exakt var man hittar allt.

Jag skulle vilja hitta något bra stäle där man kan köpa olika fröer lökar med mera.

På nätet hittade jag "Runåbergs fröer" och det verkar ju mycket bra.
Men jag sökte på vitlök här på forumet och hittade en "Åke T" men den sidan kan jag inte hitta.

Men det aldra bästa kanske hade varit om man kunde köra till en som har en massa olika saker att välja på det jag är mest intresserad av är olika grönskaer osv. inga blommor. Ni kanske vet ett bra ställe i Skåne att åka till och titta på.

Sen undrar jag även om ni kan hjälpa mig med att lista lite saker som man kan så nu på hösten.
Det enda jag vet som jag letar efter är Vitlök.

Planterade vitlök nu i Juni och dom har kommit upp ca 15 cm över jorden nu så det e riktigt kul.
Planterade även Majs i juni, planterade många rader men det är bara totalt 6 st som kommit upp från jorden men dom är ca 20 cm långa nu smile.gif

Här är en liten bild på vår odlingslott som vi fick i början på juni nu i år.
Den ligger i Malmö

Tack på förhand för all hjälp ni ger till en totalt o kunnig kille.

http://www.tomatklubben.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon