Full version: Rosrost!
Ella
Och har läst de nyaste rönen!

Jag har för första gången drabbats av annat än lus på mina rosor! Plantskolan säger att det är rosrost och det stämmer säkert, men sen sa hon något intresant, nämligen att det senaste är att man ska spruta på våren istället eftersom det är då svamparna sprids, men hon var lite osäker.

Det är en "new dawn" en kraftigväxande klätterros som hunnigt bli just stor. Till råga på allt så har oproffsiga jag inte fått upp någon bra upphägningsanordning utan den sitter uppsatt på en häck. New dawn blommar ju nu så jag vill helst inte skära ner den nu och damen på plantskolan ville inte rekommendera mig att skära ner plantan till hösten efter blomningens slut.. hon rekommenderade mig i stället att klippa ner den till våren och att jag eventuellt skulle spruta då i stället eftersom det är då rosten sprids.

För mig skulle en vårbespruting passa utmärkt eftersom jag ändå ska flytta då och tänker ta med mig plantan till det nya stället...

Nu undrar jag om det finns någon här som är på odla som är påläst! Jag vill ju inte radikalbeskära rosen nu och bli bestulen på den vackra blomningen under resten av säsongen

sad.gif blink.gif mad.gif sad.gif wacko.gif
kerstin z5-6
nej , låt den vara till våren -lite rost -fast det klarar jag mej nästan ifrån pga klimatet , smile.gif Lite löss, lite svartfläck .. det gäller bara att skaffa så många rosor att man inte hinner oroa sig för dem så mkt .. njut av din Dawn i år ! smile.gif laugh.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Allra senaste att man ska spruta på våren??? inga nya rön tycker jag, så är det med de flesta svampangrepp, man måste börja tidigt redan i knoppstadiet för de flesta medel bromsar bara angreppen så man måste ju börja tidigt. Här är en text om rosrost från 1993 (under sprutning som ska ske från knoppsprickning och sedan var 14de dag står det dock bara yrkesodlarmedel men kumulus borde också funka bromsande mot angrepp)
http://styx.bibul.slu.se/documents/slu/fak...T043/FVT043.HTM
Kajsa
Rosten kan övervintra på bladen som faller ner, men ett hopplöst jobb ta bort alla blad på senhösten. Hade en Alba ros Dronningen av Danmark i sex år, den fick alltid rost varje sommar, trots bästa jord, soligt läge. Förra året sprutade jag med Kumulus från april till juli, och marken under, sista chansen var min tanke. Men i sommar tröttnade jag och grävde bort den. En del sorter har svagheten inbyggd, rost är nog svårt bli av med.
Sommartorparn
Vad om Bio Balans? Någon som har erfarenhet av om det hjälper?
Åsa, mälardalen zon 2
Har man redan rosrost lär inte Biobalans funka. Biobalans sägs ha viss verkan i förebyggande syfte mot svampsjukdomar men dessa typer av nyttosvampar som biobalans brukar inte ge någon effekt när man redan har stora angrepp.
Margaretha
Jag har haft stora problem med både rosrost och svartfläcksjuka på de rosor jag har. Så läste jag om Biobalans i våras och köpte en säck.
Faktum är att rosorna är mycket friskare i år. Sämst är New Dawn, men den är också störst. Har myllat ner Biobalans två gånger hittills i sommar och gör det troligen en gång till.

Läste just i helgen att man gör det tre gånger per säsong på Trädgårdsföreningen i Göteborg för att hålla rosorna friska.

Hade stora förhoppningar att min Jackmanii-clematis skulle slippa mjöldaggsangrepp med Biobalans i jorden, men det ser inte riktigt lovande ut tyvärr. Som vanligt börjar det med de svarta lössen och sedan kommer mjöldaggen. Jättetråkigt för blommorna ser inte vackra ut när de är täckta av vitt ludd.
Ugglan
Det dök upp rosrost på min stora Minettros vid midsommar. Jag plockade bara av de angripna bladen och grenarna, samt förpassade dem till soptunnan. Sedan dess har jag inte sett av några angrepp på den busken. smile.gif

Ugglan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon