Jag har för första gången drabbats av annat än lus på mina rosor! Plantskolan säger att det är rosrost och det stämmer säkert, men sen sa hon något intresant, nämligen att det senaste är att man ska spruta på våren istället eftersom det är då svamparna sprids, men hon var lite osäker.
Det är en "new dawn" en kraftigväxande klätterros som hunnigt bli just stor. Till råga på allt så har oproffsiga jag inte fått upp någon bra upphägningsanordning utan den sitter uppsatt på en häck. New dawn blommar ju nu så jag vill helst inte skära ner den nu och damen på plantskolan ville inte rekommendera mig att skära ner plantan till hösten efter blomningens slut.. hon rekommenderade mig i stället att klippa ner den till våren och att jag eventuellt skulle spruta då i stället eftersom det är då rosten sprids.
För mig skulle en vårbespruting passa utmärkt eftersom jag ändå ska flytta då och tänker ta med mig plantan till det nya stället...
Nu undrar jag om det finns någon här som är på odla som är påläst! Jag vill ju inte radikalbeskära rosen nu och bli bestulen på den vackra blomningen under resten av säsongen