Eva Swahn
SYSAV säljer påsjord, kan det vara nått?

www.sysav.se

Mindre andel torv? De påstår ju att det är kompostjord.
Någon som har erfarenhet av denna produkt?
Virgo
hallo, hallo

Såhär står det på deras sida

" Jorden innehåller kompost från Sysavs kompostering av trädgårdsavfall. Plantjorden är en ren och unik naturprodukt av högsta kvalitet, med bra näringsinnehåll och god vattenhållande förmåga. Varje säck innehåller 50 liter jord."

Det är inte lätt att avgöra om det stämmer, eftersom de inte visar innehållsförteckningen.

Så om du har vägarna förbi, så kolla vad det är i säckarna.
Eftersom det ska vara kompost av trädgårdsavfall, så kan det vara bra.
Men jag är lite skeptisk mot dessa sophanteringsföretag. Det kan hamna vadsomhelst i dessa påsar.

Tänker på en annan firma, som sade sig kunna göra kompost av sopor.
Det var visst bara skräp. Visades på TV för nåt år sedan.
Ingrid på Västkusten
Undrar hur mkt tungmetaller det innehåller :-( som Virgo säger, begär innehållsförteckning!

Hälsar ingrid
Anna C
Jorden är säkerligen kompostjord från det trädgårdsavfall som lämnas på SYSAVs återvinningsstationer.

Det jag känner mig osäker på är om den kan innehålla t ex sjukdomar. Jag tror nämligen att folk inte är så noga med att lägga sitt sjuka trädgårdsavfall i containern till förbränning istället för containern med trädgårdsavfall.

Anna
Kerstin i Malmö
Under säsongen i fjor gjorde jag av med massor av säckar (tror det var en åtta stycken) av deras kompostjord och det växte mycket bra i den! Den kändes som jord till motsatts mot mycket annat i påse och den blev inte hård som sten...

Jag ska köpa i år igen!! Vi köpte 2001 deras kompostjord i lösvikt vilket var mycket mer ekonomiskt men vad göra.

Kerstin
e_sedell
Då kanske du har möjlighet att lägga upp inehållsförteckningen här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon