netaave
12-07-2005, 23:20
Vi har en kanin som är heltam, hon följer oss som en hund på dagarna. Hon är bara instängd i sin bur på nätterna inomhus och har även en rastbur i trädgården men där hon kan röra sig.
Nu har det varit för varmt för rastburen så vi har haft henne ute i koppel i skuggan och så har vi satt henne i en sån hundskruv när vi varit med ute.
Problemet nu är att vi ska åka bort nästa vecka, i vanliga fall vattnar grannen både blommor och kanin och hon (kaninen alltså) är lös inne hela tiden, får mat och friskt vatten varje dag.
Men med denna hetta vet jag inte riktigt vad jag ska göra, grannen har hund så hon kan inte ha kaninen uppe hos sig, och hon kommer väl att krevera om hon ska vara i ett tillstängt hus som blir så där 40 gr varmt.
Ringde idag dit vi köpt henne men dom hade inga platser kvar för semesterförvaring.
Törs jag ha henne ute på nätterna när hon inte är van vid det? Här är så himla mycket katter och igelkottar, känns också hemskt att behöva ha henne i bur hela tiden när hon är van att vara fri.
Vad gör man?
tror hon mår bäst inne för där är hon van
se till att de vädras bara grannen kan väl kolla så inget fönster blåsr upp
för luft o vatten o mat de viktigt o så kel förtsås
Bjäbban
13-07-2005, 09:02
Ingen möjlighet att ta med henne???
Kollat på hund pensionat? Djuraffärer och liknade?
Det är nog i och för sig svårt att få en plats mitt i högsäsong, men det går ju alltid att fråga!
Höra med vänner/granar om någon kan ha henne?
Har du funderat på att skaffa eller låna några fläktar, så hon inte kvalmnar ihjäl inomhus när du ska bort? Håll hene i ett rum, typ köket och försök att få så mycket luft och svalka som möjligt. Ju större utrymme hon har ju svårare blir det juh att försöka hålla svalkan åt henne, mycket vätska är också viktigt i denna hetta och saltstenen då förståss. Det ska nog gå bra ska du se. Vad det gäller att hålla henne utomhus så skulle inte jag va´orolig för katter och igelkottar, det är värre med tvåbenta marodörer som kan släppa ut henne. Lycka till!
Fialotta
13-07-2005, 09:12
Näää...jag är nog en sån som inte tycker man ska lämna sina djur ensamma i flera dagar...kan du inte fråga någon i din omgivning som kan ta den ett par dagar.
Biter den på sladdar så kan det hända olyckor och den kan fasna nånstans...usch...nä...försök ordna nåt du
CITAT (maudan @ 13-07-2005, 10:12)
Biter den på sladdar så kan det hända olyckor och den kan fasna nånstans...usch...nä...försök ordna nåt du

Det var just därför jag föreslog köket, där man oftast har kontakterna högre upp och mera sparsamt möblerat. Fast helt klart är det juh bäst om nån kan ta hem henne eller om man kan få nån att komma och bo där med henne.
Fialotta
13-07-2005, 09:17
CITAT (Reserv @ 13-07-2005, 10:16)
CITAT (maudan @ 13-07-2005, 10:12)

Det var just därför jag föreslog köket, där man oftast har kontakterna högre upp och mera sparsamt möblerat. Fast helt klart är det juh bäst om nån kan ta hem henne eller om man kan få nån att komma och bo där med henne.

Ja..det är allra bäst....skicka hit kanin så ska jag ta hand om den
Latmask
13-07-2005, 10:22
Det ska väl bli svalare nu, ska det inte? Hoppas det, för då löser det sig ju med grannen som vanligt.
Hoppas det löser sig för er. I nödfall så är vi hemma hela nästa vecka då maken har semester och jag skulle kunna ta hand om kaninen, såg att ni bor ca en timmes bilväg från oss lite drygt.
Vi har iofs katter, men kaninen skulle kunna få gäststugan helt för sig själv i trygghet med sällskap ofta och på dagarna skulle den kunna komma ut med oss och hoppa runt med koppel på tomten.
I värsta fall om ni inte kommer på nån bättre lösning. Jag skulle inte rekommendera att ha den ute på natten, det låter jätteosäkert.
netaave
13-07-2005, 10:27
Hon har aldrig bitit på sladdar så det är inget problem.
Hon har varit själv någon vecka förut och det är heller inget egentligt problem eftersom grannen matar och vattnar, men det är just den här värmen och att hon är van att gå lös.
Är nog kanske bäst ändå att hon får vara i sin invanda miljö, ta med henne i bil 40 mil är ingen bra lösning.
solkatten
14-07-2005, 11:50
Blir det så himla varmt inomhus egentligen? Om alla persienner är nere och ingen öppnar och släpper in värmen.
Jag passar mammas hus och vattnar hennes blommor, på nedervåningen är det svalt och på övervåningen är det varmare.
Jag tror att mycket beror på hur mycket man har öppet. Eventuellt blir det varmt inne på eftermiddagen men då kommer ju din granne och kan öppna och vädra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.