Nybytösen
Kan någon tipsa mig om vilka krukväxter som skulle passa på min gammeldagsa glasveranda? Den är i söderläge och står i sol hela dagen. Just nu har jag pelargoner och det fungerar bra, men det vore kul att byta mot någon annan sort också. Nåt som alltså tål stark sol och gärna någon gammeldags sort... rolleyes.gif
estet
Måste det vara blommande, eller?
Tänker direkt på Svärmors tunga -som farmor hade och som tål ett sånt läge du har.
Emser
Pengaträd (Crassula ovata) tål en del sol. Hibiscus älskar sol, men kräver en del vatten! Hoyor är väl bra söderfönster-blommor?! Iaf hos mig! Sedan har du ju Gullranka som blir finare när den får sol på sig...Purpurblad är en annan!

Det finns massor att välja på! Bar de får vatten i mängder!!!! laugh.gif
greendot
Jag har en glasveranda i sydväst-läge, och jag har hoyor där. Dom trivs alldeles utmärkt, men man får vattna mycket eftersom solen ligger på hela dagen. Allra bäst trivs dom med lite tjockare blad, så mina tunnbladiga hoyor har jag på andra ställen.
forsta
En fråga i nästan samma ämne.
Mitt uterum är iofs isolerat men har stora glasväggar åt söder och väster.
Det betyder att det blir mycket varmt på sommaren och riktigt kallt under
den skånska vinterkylan.
Så min fråga. Kan kaktusar överleva om de får stå i det ouppvärmda uterummet året runt?
GoSatta
finns massvis med kaktusar som skulle stormtrivas där, blir det minus grader där inne så finns det en hel del men kanske inte lika många.
Emser
CITAT (forsta @ 15-07-2005, 14:08)
En fråga i nästan samma ämne.
Mitt uterum är iofs isolerat men har stora glasväggar åt söder och väster.
Det betyder att det blir mycket varmt på sommaren och riktigt kallt under
den skånska vinterkylan.
Så min fråga. Kan kaktusar överleva om de får stå i det ouppvärmda uterummet året runt?

Om det inte understiger +5 grader så brukar kaktusar trivas och sätta knopp. Men de flesta kaktusar är INTE frost tåliga...tyvärr!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon