uno
Nu är jag trött på att aldrig få ett moget körsbär/bigarå från mitt körsbärsträd. Fåglarna hinner alltid först.
Min undran är om det finns lågväxande körsbär/bigaråträd eller buskar.
Kanske inte högre än 2 meter så att jag lätt kan lägga över ett bärnät.

Uno
KURT
Om du skaffar någon form av surkörsbär (de behöver inte alls vara sura!) istället så behöver man oftast inget nät. Det finns gott om naturligt låga former av surkörsbär och de brukar oftast bära frukt mycket snällt varje år (brukar vara naturligt självfertila), dessutom kan de ofta förökas med rotskott eller t o m med frö.
Betty
Uno, har du sett min fråga lite längre ner på den här sidan?Här! Som du ser är svaret på din fråga om det finns buskkörsbär: Ja. Fast det är inte lätt att få tag på mer utförlig info, tyvärr.
violina
Jag köpte ett pysslingträd med sötkörsbär i våras. De ska inte bli så stora som vanliga. Har sett sådana på flera plantskolor. Ska finnas med sorterna Sam, Van och Stella.
Betty
Hittade detta på kolloni.org :
CITAT
De så kallade buskkörsbären som växer som en större vinbärsbuske. De växer på egen rot, alltså inte ympade på en grundstam. Det finns dock inga vanliga sötkörsbär av busktyp. Den sötaste sorten är ’Berit’, sötare än surkörs men surare än bigarrå.

Men det stämmer inte, för jag har för en vecka sedan köpt ett buskkörsbär/sötkörsbär - på egen rot och självfertilt.

Här finns en del olika bigarråer med olika höjd, från 2 - 12 meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon