Full version: Roshjälp
stennie
Vet att det finns några som är bra på detta!!!
Denna ros fanns i trädgården när vi flyttade in, har letat på internet på alla
möjliga rossidor...det närmaste jag har kommit är att den liknar en Austinros som heter The squire....
Bilden är inte specielt bra...
Dom nya bladen är alldeles rödbruna till att börja med och blir med tiden gröna, blomman är mörkt sammetsröd med gula ståndare/pistiller...

Tacksam om någon kan hjälpa mig!!!
Kajsa
Här lite bilder av Austin rosen som är från 1977

The Squire så kan du jämnföra, jättevacker.
stennie
Tror inte att det är The squire..den ser ut att ha fler kronblad än min....
Dessutom såg jag att den blir 100-150 cm hög...mina har varit max
ca 70 cm..
Ophelia
Svår fråga. Jag har försökt att titta lite på tehybrider. Vad tror du om Ingrid Bergman?
jendah
Tänkte också direkt på Ingrid Bergman när jag såg blomman - men är inte lika säker på bladen.
Här är vår Ingrid Bergman

Mycket ljusare blad på vår, men den är ganska ung - och hinner knappt sätta skott förrän rådjuren äter upp dem. Vi har satt "burar" av hönsnät runt dem nu, så att de förhoppningsvis ska komma igång.
kerstin z5-6
Swartze madonna ,har röda mörka blad i nyutspring .. men det kan vara flera olika
stennie
Glömde nämna att blommorna kommer i klasar om 3-5 st..
Kajsa
Titta på denna Carl Philip i Rosbibeln ser man att bladen har mycket rött i sig, har 30-40 kronblad i varje ros, ca 80 cm.
Vi gissar vidare, inte lätt med alla röda rosor som finns.
kerstin z5-6
Efter kontroll är jag ganska övertygad klaseblom , färg på blad, gul mitt osv -Nina Weibull smile.gif
stennie
Ja! Nina Weibull låter inte helt fel, finns det någon bra sida med beskrivning??? jag har tittat på en del bilder och det ser ut som det skulle kunna vara den...fast ingen har haft så mörka blad som min...
Kajsa
Nina Weibull
Här några bilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon