Jag ska anlägga en grusgång, som vi bara ska gå på (alltså inte köra tyngre fordon på än möjligen en barnvagn). Genom att läsa alla inläggen i trådarna:
* Grusgångar - Hur preparera
* Grusgång
* Vågar man slarva
* Markduk
* Infart, grus, billigt
har jag lärt mig en hel del nyttigt. Men jag har fortfarande inte fått klart för mig vilken funktion hårt packad samkross fyller i det sammanhanget. Det kan väl knappast skydda mot förskjutningar pga tjälen? Underlaget är hård Roslags-lera.
/Rolf
dammkillen
15-07-2005, 06:38
det binder och gör det stadigare att gå på
CITAT (dammkillen @ 15-07-2005, 07:38)
det binder och gör det stadigare att gå på
Binder vad? Stadigheten beror väl på typ av grus och hur tjockt lager man har.
/Rolf
Samkross blir hårt och hållbart när det packats. Grus eller singel ska man inte lägga tjockare än 3-4 centimeter. Om man lägger på för tjockt blir det som att gå i snö. Jobbigt...
Även om du bara ska köra barnvagn på gången så bör du ha minst 10cm packad samkross under gruset.
Om du lägger singel direkt på leran så kommer det att sjunka ner i leran och såsmåningom har du en lergång med singel i. Om du lägger singel direkt på en markduk så kommer gruset åka omkring och du har snart singel i drivor och lerbrun markduk däremellan.
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 11:30
Jag stampade till jorden, lade markduk och kjörde 3-4 cm 7 mm grus på. Måste ju fylla på lite varje år och visst blir det sättningar men det är en väldigt ltien yta som är väldränerad så det kan jag leva med.
Slarv - javisst ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.