Eva Swahn
06-04-2003, 00:23
När ska ligustern klippas ner för första gången? Jag har ansvar för en blivande ligusterhäck i min bostadsrättsförening. Plantorna sattes sent i höstas och är säkert nästan 1 meter höga. Jag har för mig att man inte ska klippa ner plantorna förrän efter ett år. Hur är det egentligen? Och om det är så - av vilken anledning?
Jag måste kunna motivera för Styrelsen varför jag inte kliper ner dem nu i vår.
Hannele
06-04-2003, 16:53
En nyplanterad buske (och träd) behöver tid att etablera sej, att få rötterna att trivas i första hand. Klipper du din häck nu, går energi till att bilda nya kvistar... dessutom kan det ske onödig avdunstning.
Under första sommaren efter planteringen låter man bli att beskära. Under sommaren utvecklas nya blad och rötter, så att plantorna kan motstå första vinterns strapatser. Första beskärning av din liguster kan du göra februari-april 2004, och skär ner till 15 cm höjd över marken. Då tvingar man fram en tät förgrening.
Under 2:a sommaren får häcken växa fritt. Andra beskärning gör du februari-april 2005, lämna kvar ca 15-20 cm över första vinterns beskärning.
Tredje beskärningen sker februari-april 2006, öka höjden 15-20 cm och klipp nu även på sidorna, så att häcken blir smalare upptill.
När häcken har uppnåt önskad höjd på 1 m, kan man övergå till sommarklippning i juni-augusti.
Ge ingen kvävegödsel efter midsommar, då har plantorna svårt att gå i vintervila.
Man kan släppa upp häcken dubbelt så mycket varje år, och få önskad höjd på halva tiden, men då blir den inte lika tät.
Eva Swahn
06-04-2003, 22:06
TACK Hannele!!!
för din utmärkta ligusterkalender. Den ska sparas och skrivas in i min planeringskalender. Tack än en gång!!