Full version: Beskära vinranka
Sabina L
Vad händer om jag inte beskär min vinranka? Vad är bäst att göra för att få mer druvor nästa år? rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken vindruva är det du odlar (de beskärs olika)? Hur gammal är vinrankan?
Sabina L
Det är en Zilga jag har och jag planterade den förra året, ganska sent. Detta är första gången den ger druvor. Har kanske 6 klasar på gång.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du planterade den förra året har du ju fått en jätteskörd staketvindruvor tar ofta 3-4år på sig innan de överhuvudtaget sätter frukt.

Med tanke på att det är en såpass ung staketvindruva så behöver du inte beskära den överhuvudtaget, staketvindruvor kan växa ganska fritt de första åren sedan gallrar man mest.

Hm.. såg nu att frågan är i växthusforumet, har du den i växthus i södertälje? Denna sort är nog den härdigaste som finns och ska klara -35, den brukar gå utmärkt att odla även utan växthus i norra sverige så det verkar onödigt att den tar upp plats i ett växthus.
Zilga är en enormt starkväxande sort som blir ännu mer starkväxande i växthus.

Här är bild på min Zilga från förra året (den är större iår)
Betty
Hjälp vad stor! ohmy.gif Är det där en enda Zilgaplanta Åsa?
Jag har tänkt köpa en Zilga så det vore intressant att veta hur stor plats en planta behöver.
Lofvet
Min treåriga Zilga har jag klippt ned en hel del varje år.... jag har gått efter en klippa-vinranka-för-vinodling-plan som jag hittade på nätet. Jag vet att det är en staketdruva som skall växa lite hej vilt, men min plan är att den skall täcka ena kortändan... och jag vill ha två utskjutare långt nere längsmarken till höger och vänster... som sedan skjuter upp ett antal grenar uppåt.... som en jättegaffel med fler spröt... ;-)

Detta är första året jag får frukt!

Men oj vad stor den börjar bli... så nu har jag börjat fundera på att flytta ut den och låta den klättra på vindskyddet i kryddträdgården... Mitt växthus är ändå hela 14,5 m2.... men den har redan lagt rabarber på över 2 kubikmeter.... kanske t o m 3 kubikmeter..... och då har jag ändå försökt att tränga in "utskjutarna" i ett hörn....!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Betty @ 13-07-2005, 23:15)
Hjälp vad stor! ohmy.gif Är det där en enda Zilgaplanta Åsa?
Jag har tänkt köpa en Zilga så det vore intressant att veta hur stor plats en planta behöver.

Japp detta är en vinranka och jag har faktiskt försökt klippa den lite hårdare varje höst för att få ner den i storlek men den blir bara större och större ändå skulle tippa att min nog täcker en yta på 8-10kvm just nu. I zon 6 borde dock klimatet bromsa tillväxten så där kanske den håller sig lite mindre
Betty
Får verkligen hoppas du har rätt i att den höga zonen dämpar växtkraften. Platsen jag hade tänkt mig är inte mer än 1,5 m bred (vindskyddat söderläge med ett microklimat som troligen ger zon 4).
Sabina L
Jag har min Zilga i växthuset, det är där jag vill ha vindruvor, men jag kanske borde ha valt en annan sort?! Ja, ja den får vara kvar och hittills så är den inte för stor. Den växer längs ena kortsidan och ska få fortsätta gå längs taket.
Åsa, får du mycket druvor på din Zilga? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Normalt sett brukar det bli runt 100klasar men iår är det sämre med klasar på alla vinrankorna men så är det ofta med många frukt och bärväxter när det har varit en urusel sommar året innan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon