Har i våras satt 6 st vinrankor i mitt kallväxthus. Tanken är att de skall växa upp längs med bågarna, dvs längs sidorna upp i taket. Plantorna är nu 1-1.5m höga och växer snabbt. Frågan är hur jag skall beskära sidoskotten (efter hur många blad)? Var kommer blommorna - jag vill ju inte skära bort blomanlagen. Det har inte kommit några blommor i år.
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2005, 15:59
Det är normalt att det tar några år innan det blir blommor (ibland tar det 3-4år)så det är inget konstigt att du inte fått några blommor och du måste inte ta hänsyn till ev. blommor när du beskär. Man är inte tvungen att klippa men om du vill forma till rankan kan du göra det nu ex. binda upp skotten längs de linor du vill ha + kanske t.o.m ta bort några skott helt, vill du korta in några skott kan du göra det så 4-5blad återstår.
En liten fråga, hur har du tänkt få plats med 6 vinrankor, hade inte du ett växthus på 25kvm, eller har du många växthus?
(15kvm per vinranka brukar vara det som rekommenderas jag har 6.5 kvm till min och det är alldeles för litet)
Tack för ditt svar Åsa. Mer konkret undrar jag var på rankorna blommorna kommer så småningom? Är det intill stammen eller en bit ut på sidoskotten? Om jag kortar ner alla sidoskott till 4-5 blad kommer då blommorna med så småningom? Av ditt svar att döma är svaret på denna fråga ja?
Vet inte vad du menar med 15 kvm per planta? Rankorna står planterade i marken och utanför växthuset är det ju gott om plats för varje planta att sprida sina rötter.
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2005, 21:31
Varje planta blir enormt stor ovan jord, bladmassan och växtkraften kväver nästan mina tomater i mitt växthus så jag får ibland göra flera rejäla sommarpinceringar + jag beskär min superhårt varje senhöst (årsskotten kortas in så bara 1-2vilande knoppar finns kvar = bara någon/några centimeter på varje årsskott blir kvar). Blommorna kommer sedan på årsskotten nästa år så de brukar man inte klippa bort med beskärningen. Nu iår kan du nog inte räkna med blomning, hade plantorna varit gamla nog att börja blomma hade de gjort det för länge sedan.
(jag ger den knappt ingen gödning men lite stjäl den nog från de andra växterna i växthuset för även om jag försökt hålla rötterna borta genom att sätta den i en nedgrävd bottenlös plasttunna så hittar säkert några rötter till näringen)
Jag odlar allt annat i växthuset i odlingsbäddar som inte har kontakt med jorden under. De enda plantorna som växer i jorden under är alltså vinrankorna så de torde ha gott om plats att växa med sina rötter. Det är nog ändå bra med ganska hård beskärning. Jag tor inte det är risk att vinrankorna "kväver" tomater etc map ljus om jag beskär över 4 blad (bara bra med viss skuggning).
Nej i år blir det antagligen ingen blomning. Jag fattar det så att blommorna kommer på nya årsskotten på våren. Om jag klipper bort sidoskott ovanför 4-5 blad så finns ingen risk att jag klipper bort blomanlag.
Tack igen för ditt svar! (Hinner du odla något själv egentligen - det är fantastiskt vad många svar du ger här i forumet.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.