Full version: Vad blir det här?
Madeleine1
Har tyvärr ingen bild, pga att kameran är på utflykt... smile.gif

Blomman ingick i en blandfröpåse jag köpt. Påsen har jag dessvärre slängt (det misstaget ska jag aldrig mer göra om... laugh.gif). Bladen är lite lätt vaxartade, grågröna. Den växer rakt upp, med flikiga relativt stora blad ganska tätt ovanpå varandra. Just nu är den ca 35-40 cm hög. Den har en knopp som liknar vallmo, men är slät. Knoppen "hänger" rakt ner på den böjda "stängeln".

Tjoho! Undrar om någon förstår min beskrivning... laugh.gif
Fenja
Det låter som en papaver somniferum, alltså opiumvallmo.
Mvh
Fenja
amaira
Jösses vad du kan Fenja! Blir alltid lika imponerad av dina kunskaper wub.gif !!! Och förmåga att "lista ut" bara från beskrivningar.
Madeleine1
Oj, toppen att du tog den på min beskrivning! Har tittat lite efter vettiga bilder på nätet. Även om det sällan visas hela växten utan bara frökapsel har jag nog kunnat ana mig till att det är liknande färg och form på bladen.
Den ser jättevacker ut, det ska bli spännande att se den live! wub.gif
Fenja
CITAT (amaira @ 13-07-2005, 20:00)
Jösses vad du kan Fenja! Blir alltid lika imponerad av dina kunskaper wub.gif !!! Och förmåga att "lista ut" bara från beskrivningar.

Tack Amaira, det var snällt sagt! wub.gif Ofta är det ren tur och rena gissningar...
Mvh
Fenja
renate
Opiumvallmo är det säkert,de frösår sig från år till år,jag har massor,måste dra upp en del.
Madeleine1
Så här blev skönheten när den slog ut:

amaira
CITAT (Madeleine1 @ 19-07-2005, 19:23)
Så här blev skönheten när den slog ut:

Oj wub.gif den kan man verkligen kalla SKÖNHET wub.gif
Madeleine1
Visst är den vacker!
Är det en opiumvallmo? Jag har fortfarande inte hittat någon bra bild för att jämföra med... huh.gif
yenny
Det är nog en pionvallmo.... opium vallmon verkar ha mer enkla blad.
Madeleine1
Ja, det stämmer nog! Vacker är hon så det förslår, även om hon blev lite vinglig när hon blev full (av vatten efter regnet...). Får försöka stötta upp henne lite. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon