Min man har snickrat en jättefin jätteram till min änglatrumpet. Ska nu plantera om den för första gången på flera år... Tycker ni jag ska köpa "kanonjord" eller kogödsel på påse??? Vad är det mest optimala för den. Snälla hjälp mej, ska åka och handla imorgon.
Stackarn har stått i samma jord i flera år som sagt, men fått mycket "guldvatten" och annan gödning. Är 2,5 meter hör och blommar snällt varje år. Dock inte i år ännu.
/Stina
kogödsel! den kommer att växa och blomma en hel del
mvh zazu
Vad bra - då gjorde jag rätt!!! Var hos den lokala trädgårdsmästaren och sa till att jag ville ha "den bästa koskiten du har". Det blev en säck som tydligen var baserad på flytgödsel till 80%. Jösses vad det stank skit rent ut sagt!!! Skillnad mot den man köper 5 för 100 som inte luktar alls.
Här ska vinnas över grannen som jag tävlar med om vem som först får sin i blom!!!!
/Stina
Ska man bara ta kogödsel eller ska den blandas ut med jord?
pialotta
19-07-2005, 11:31
sollan; vad jag har hört så kan man plantera den direkt i gödsel!
kerstin z5-6
19-07-2005, 21:43
ja bara KO
pialotta
19-07-2005, 21:55
fast jag planterar i häst!
Är ni verkligen säkra på att man kan plantera den i RENT kogödsel?
Bränner man den inte då?
Om den tål det så måste den väl blomma som bara den?
kerstin z5-6
21-07-2005, 20:59
Kopåsgödsel kan man så i .. den är inte alls förstark -men bra -Eftersom Änglatrumpeters rotsystem tål högtryckstvätt! mm så behöver man inte vara orolig över "för stark " jord-ibland kan de dock tjura nåt år och bara utveckla bladmassa.. ofta beror det då på att det är för unga ex
Så bra att höra! Jag får för mig att göra bonsai av allt jag kommer över och senaste projektet är en änglatrumpet med tjock stam och några fina grenar och...eheum...ganska välutvecklat rotsystem, minst sagt. Planterade om den i kogödsel idag för att få tjocka fina grenar, får se vad den gillar livet som bonsai sedan, den får iaf finna sig:D
Rapport ang planteringen i ren kogödsel: Min ängel som såg lite blek och ledsen ut ser redan ut att må bättre. Nya gröna frodiga blad (dock inga knoppar ännu vad jag kan se).....
/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.