Ammari
Har satt gul lök och ser nu att de kanske kom lite för tätt. När kan man egentligen börja äta av löken? Blasten är grön och fin och några har börjat få blommor längst upp.
ingrid fuxwall
Har du satt dem för tätt så bör du kanske gallra och det är ju bara att rota runt lite i jorden runt löken och se hur stor den är.

Det finns säkert de som kan ge bättre råd än mig men själv måste jag medge att jag redan varit och tagit upp flera lökar - de är goda !

Hoppas någon kan tala om varför dina lökar fått knoppar, så ska det ju inte vara ! men jag såg att tre av mina fått det - vad är det för fel ?

ingrid
Tesa
Du kan börja äta närsom helst...gallra ur och hacka ner i soppan bara...
Helst innan de blommar...bryt av blommorna om du tänker skörda löken...annars blommar de lika fint som vilken allium som helst...man kan flytta dem till rabatten om man har "över"...
Ammari
Aha! Tusen tack för svar. Så man kan inte äta löken om den blommat?? Än blommar ju inte löken laugh.gif , men varför kan man inte äta den när den blommat?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man har skött löken väl så borde den inte blomma iår vanlig gul lök ska inte blomma förren andra året då den gått igenom en vinter då tar den alla näring som finns under jord och skickar upp en blomma som sedan bildar frö. Med tanke på att blomman tagit näring från den underjordiska delen så brukar det sedan just inte vara något att skörda där.

(om sättlökarna eller lökplantorna utsätts för kyla eller torka så kan det dock hända att de sätter blom redan första året också då brukar det inte bli så mycket att skörda när blomman har tagit all näring9
Ammari
Ok, då förstår jag. Om man nu får blommor och sålunda också frön. Kan man så lök med de fröna nästa år?

Har ingen susning om hur man gör dylikt men frågvisast får svar (hoppas jag) biggrin.gif
Tesa
Det borde ju gå alldeles utmärkt...jag har sått piplöksfrön som jag skördat själv..och de har självsåttsig också..
Ammari
Hmmm, nu var jag ju ute och knipsade av blommorna. Men det kanske kommer flera biggrin.gif Man kan ju alltid testa...

Tackar för svar!
Joche
Hur gör ni när ni väl skördat då? Jag har fått för mig att

a) Skär av stjälken så att 10-15cm återstår.
b) Ta bort vissna lager från lökplantan.

Jag skulle dock vilja sköja av dem i vatten, kan man göra det?
Susanna
Jag har ingen aning om jag gör enligt "reglerna" men såhär skördar jag:

När blasten har börjat vika sig är det dags. En del säger att man ska låta den ligga på jorden ett tag men det har jag aldrig prövat. Jag tar upp den och sköljer snabbt av den eftersom min lerjord inte släpper annars. Tar också bort skal som är helt löst. Sedan lägger jag den på en ställning med nät som botten. Låter den ligga luftigt i cirka 10-14 dagar. Oftast låter jag ställningen stå ute och skyddar vid regn men förra året regnade det så mycket så då tog jag in allting. När den har torkat färdigt klipper jag bort blasten och lägger lökarna i papperskassar. Förvarar sedan allt i skafferiet. Brukar ha lök fram till april/maj ungefär.

Om några lökar har skjutit blomstänglar äter jag antingen upp dem först eller hackar dem och fryser in. Utmärkt att slänga ner direkt i t ex köttfärs vid matlagning.
Susanna
Förresten, jag har prövat att dra upp lök från frö. Fast då med köpta frön. Tyckte det var väldans besvärligt, blev bara tunna strån som det aldrig hände något med. Så nu kör jag bara med sättlök.
rosita
CITAT (Joche @ 03-08-2005, 20:20)
Hur gör ni när ni väl skördat då? Jag har fått för mig att

a) Skär av stjälken så att 10-15cm återstår.
b) Ta bort vissna lager från lökplantan.

Jag skulle dock vilja sköja av dem i vatten, kan man göra det?

Jag brukar samla löken i knippen när de "lagt sig", sedan knyter jag ett band om varje knippe och hänger dem under tak att torka ca 3 - 4 veckor. Därefter drar jag av den torkade blasten och alla ev jordrester åker också av. Sedan förvarar jag dem i korgar i förrådet (ca + 6 - 8 grader) under vintern. De håller sig fint till maj, om de nu inte tagit slut, vi äter mycket lök. rolleyes.gif
lotta_
Min svärmor som har odlat lök i många år (är 80 nu) har i sommar lärt mig hur hon gör.... hon tar bort jorden så att den övre delen av löken syns ("annars blir det stjälklök") och när blasten börjar vissna så bryter hon ner den, när den efter det vissnat klart så skördar hon. Nu tänker jag göra så i år för att se om det fungerar även hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon