Lannhagen
13-07-2005, 20:18
ställde en i solen och tyckte bladen blev gula och torkade ut väldigt snabbt..... har jag kanske vattnat för lite, eller trivs den helst i skugga....?
Mvh
Fredric
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2005, 21:15
Passionsblommor brukar gilla sol men det kanske bara var så att den inte var van vid solen, växter som står inomhus (även soldyrkare) måste sakta vänjas vid solen utomhus som är mycket starkare än den solen som finns på fönsterbrädan.
Ronja_1
23-07-2005, 09:27
Hej.
Jag har min passionsblomma i österfönster inomhus hela sommaren, placerar den i västerläge i ca 10-15 grader på vintern.
Den är full i blommor och har t o m en frukt, men bladen gulnar och jag vet inte varför.
Ronja_1
Eva i Skåne
23-07-2005, 09:44
Frukten bör du ta bort Ronja. Den tar så mycket kraft från plantan så det är nog därför bladen gulnar.
Ronja_1
23-07-2005, 09:56
Tack för svaret, men jag tycker det är väldigt synd att ta bort frukten. Den är så fin, och bladen lär väl komma tillbaka när frukten är mogen och ramlar av. Vet du hur lång tid sådant tar?
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2005, 10:14
Är det den där vanliga blå passionsblomman som man köper som krukväxt i blomsteraffären så brukar tyvärr frukterna vara helt tomma, för att det ska bli frön måste blommorna pollineras av en annan passionsblomma. Vill du ändå ha frukten kvar kan du hjälpa till genom att vattna med svag näringslösning varje gång du vattnar.
Går det att få frön om plantan blommar med flera blommor eller måste det vara en helt annan planta?
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2005, 17:23
Skulle tro att man behöver en planta till, jag har försökt hålla på och pollinera mellan blommor på en vanlig blå krukväxtpassionsblomma och frukterna blev ändå tomma.
astrid.m.s
23-07-2005, 17:25
Min passionsblomma har blivit stor och grön och ser välmående ut. Eftersom jag är så dålig på att ge näring via vattning så har jag satt i näringspinnar. Min blomma har bara haft fyra blommor samtidigt. Spanar efter fler knoppar men ser inte att det är några på G.

Har inte haft sådan blomma förut men kan det komma ytterligare knoppar så småningom eller tror ni att den har gjort sitt för denna säsong??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.