MrNorth
Då vart jag i snickartagen och konstruerade en port som i japan kallas för sukiya-mon. Sukiya är en speciell arkitektonisk stil och mon betyder port.

TIll vänster ser ni f.ö. vad man kallar för tsukubai. Detta hör egentligen hemma i en tsuboniwa (courtyard garden), och på teceremoniernas tid var detta stället gästerna stannade, hukade sig ner och tvättade sig inför teceremonin, då renlighet var viktigt. Sedan bar det av genom porten och vanligtvis på ett antal gång-stenar och lyktor genom den lummiga trädgården innan man kom fram till te-huset. Tsukubai härstammar från japanskans tsukubau, vilket är ett verb som betyder böja, buga...

Tittar ni riktigt noga långt ute till vänster ser ni ett yotsume-gaki eller "four eyed fence". Yotsume är en speciell sorts japansk designstil och gaki betyder staket. Placeringen är inte helt optimal, men jag är nöjd!

Mitt försök att återskapa detta kanske inte är världens bästa, men det var kul iaf och man lär sig lite kultur på köpet. Dock finns det varken tehus, lyktor eller nån lummig trädgård på andra sidan... tongue.gif

ha det
Henrik
ps "tsuboniwa" kommer från japanskans "tsubo" vilket är ett arealmått samt "niwa" som betyder trädgård ds
AndreasBlomquist
Det var riktigt snyggt! Tjejen vill ha en japansk del i trädgården och kanske kan något liknande hitta sin väg till vår trädgård!

Superfint i alla fall var det! biggrin.gif biggrin.gif
Caprice
Ojojoj, va snyggt!

Kul med något annorlunda...

Gjorde du det på "fri hand" eller följde du någon ritning..?

Hoppas du inte ska måla det, det är jättesnyggt som det är... ?
yenny
Verkligen jättefint wub.gif
yla
jättefint rolleyes.gif inbjudande
MrNorth
Oj tack för kommentarerna! wub.gif

trevligt iaf att man kan berätta lite historia utan att få halvskumma kommentarer. Så blir det oftast när släkt och vänner kommer på besök, jag försöker berätta lite bakgrund till de olika objekten men jag hinner nog inte säga två meningar förrän de vänder på klacken och börjar gå vidare... stör mig lite faktiskt... Antagligen är de så totalt ointresserade av japanska trägårdar... eller den berömda svenska avundsjukan.. vet inte... men jag bryr mig inte om vilket, huvudsaken att jag är nöjd smile.gif

När det gäller tsukubai-scenen så finns detta väldigt noggrant beskrivet i massvis med olika böcker. Nu har jag iofs ingen närbild, men kortfattat skall scenen vara uppbyggd ett vattenkar, framför det skall man lägga singel som tar hand om allt vatten som man spiller, sedan längst fram en stor och platt sten som man har knäna på. Och sedan på vardera sidorna en platt sten, aningen lägre än själva vattenkaret. Där ställde man en mugg varmt vatten när man använde sig sig av vattenkaret på vintern. Dvs allting har en funktion, det är inget som finns där för "prydnadens" skull, vilket är väldigt vanligt i västerländska trädgårdar.

Det är väldigt utmärkade just för japanska trädgårdar... och dess historia. Idag kanske man har en shishi odoshi (rådjursskrämma) för att den är ett intressant tillägg, men den tillkom av den enkla anledningen att bönderna behövde nåt för att skrämma bort vilda djur med. Denna anordning fungerar så att man har ett bamburör som är uppsatt så att det fylls med vatten. När det börjar bli fullt, snurrar det runt och slår i en sten samtidigt som vattnet rinner ut... Har ni sett "kill bill 1" finns det en sådan i slutet i fäktscenen i snöträdgården.

Likadant är det med lyktor, de placerades exempelvis nära vattenkaret så att man skulle se att tvätta sig, eller längs med en stig så man såg hur man gick.

Och gångstenar som är lite upphöjda från markytan är ett vanligt inslag i tsubiniwa. Och varför är de upphöjda, jo för oftast var man ju klädda i kimonos, och de går vavligtvis ända ner till fötterna,och för att undvika att släpa dem i marken höjde man upp gångstenarna en bit.

När det gäller sukiya-mon vet jag inte så mycket om just den stilen. Men ser ni staketet på vardera sidor så är det lite springor i det... och de tär inte för jag är en usel snickare tongue.gif utan för skapa nyfikenhet hos besökaren, att få han elle rhenne att bli nyfiken på vad som finns där bakom... man hör lite porlande, man kan skymta lite vattenblänk. Men det är först när man öppnar dörren man ser dammen i sin helhet. Det finns massvis med enkla knep som man använder i trädgårdsdesign i japan, korea och kina, men som oftast glöms bort här i väst.

Exempelvis, man har en intressant prydnadssak, en tomte, lykta eller nåt. Oftast ställer man den mitt i en rabatt där det är fullt synlig från alla håll. Ett knep är att plantera nån lågt växande buske (ex ormbunke av nåt slag) framför/bredvid den för att dölja den lite så man bara ser typ 70 % av den. Genast blir scenen mycket mera intressant. Givetvis skall man inte täcka den helt så man inte ser vad det är... bara dölja lite....

Det finns framför allt två tips för de som vill kunna skapa denna sortens trädgårdar

1) Studera befintliga (böcker, resor osv)

2) Studera naturen. Mycket av innehållet i japanska trädgårdar kommer ifrån hur naturen såg ut... Ett mikrokosmos så att säga. Man villl återskapa en sjö, ett berg, och skog på sin baksida. Att "härma" naturen är oerhört effektivt.

Exempelvis du vill anlägga en liten bäck eller ett mindre vattenfall till din damm. Naturligtvis gräver du inte en helt rak ränna utan du vill den ska slingra sig lite... Då kan man ställa sig frågan, varför slingar sig bäckarna i naturen?? Rent fysikaliskt sett borde de rinna i en rak ränna pga gravitationen. Men naturen är inte perfekt, vanligtvis har vattent på sin väg ner från berget stött på en sten eller dylikt som det inte kan penetrera, då tar vattnet en annan väg. Tänk därför på när du anlägger din fors/bäck att där den kröker sig, placera ett naturligt hinder som ex en lite större sten. Detta och mycket mer framgår väldigt tydligt om man en solig dag i april går ut i skogen och studerar de bäckar som skapas av snösmältningen. De följer helt o hållet naturens egna regler och lagar... det är dessa man i asien under hundratals år försökt återskapa och på så sätt föddes dessa trädgårdar.

/Henrik
ps skall ej måla det, möjligtvis sätta nån sorts tak, men det är svårt att hitta korrekt takmaterial här i sverige ds
Madeleine1
Tack för titten och beskrivningen! Mycket vackert och intressant! wub.gif rolleyes.gif
renate
Mycket fint gjort och väl genomtänkt. Tack att du delar med dig med en fin beskrivning om japanska trädgårdar.Det är ett plus i kanten.Bra tips det där med tomten,jag har ingen. tongue.gif
MrNorth
CITAT
Tjejen vill ha en japansk del i trädgården och kanske kan något liknande hitta sin väg till vår trädgård!

Tja, jag skulle ju kunna ge några tips på hur man kan göra... en fördel är om denna delen ligger i så mycket skugga som möjligt. Gärna i ett hörn då man får störst "effekt" i mindre ytor som exempelvis en radhustomt på 20 m2. Har man en större villatomt är det bäst att välja ut specifika delar som man vill förädla...

Har du nåt kort taget från den position man kommer att se denna "delen" så vore det pefekt... samt nån sorts budgettak och en liten notis om vad ni vill att den japanska delen skall framkalla för känslor... spänning, lugn etc.

/Henrik
Zanna
CITAT (MrNorth @ 14-07-2005, 09:24)
Oj tack för kommentarerna! wub.gif

trevligt iaf att man kan berätta lite historia utan att få halvskumma kommentarer. Så blir det oftast när släkt och vänner kommer på besök, jag försöker berätta lite bakgrund till de olika objekten men jag hinner nog inte säga två meningar förrän de vänder på klacken och börjar gå vidare... stör mig lite faktiskt... Antagligen är de så totalt ointresserade av japanska trägårdar... eller den berömda svenska avundsjukan.. vet inte... men jag bryr mig inte om vilket, huvudsaken att jag är nöjd smile.gif

När det gäller tsukubai-scenen så finns detta väldigt noggrant beskrivet i massvis med olika böcker. Nu har jag iofs ingen närbild, men kortfattat skall scenen vara uppbyggd ett vattenkar, framför det skall man lägga singel som tar hand om allt vatten som man spiller, sedan längst fram en stor och platt sten som man har knäna på. Och sedan på vardera sidorna en platt sten, aningen lägre än själva vattenkaret. Där ställde man en mugg varmt vatten när man använde sig sig av vattenkaret på vintern. Dvs allting har en funktion, det är inget som finns där för "prydnadens" skull, vilket är väldigt vanligt i västerländska trädgårdar.

Det är väldigt utmärkade just för japanska trädgårdar... och dess historia. Idag kanske man har en shishi odoshi (rådjursskrämma) för att den är ett intressant tillägg, men den tillkom av den enkla anledningen att bönderna behövde nåt för att skrämma bort vilda djur med. Denna anordning fungerar så att man har ett bamburör som är uppsatt så att det fylls med vatten. När det börjar bli fullt, snurrar det runt och slår i en sten samtidigt som vattnet rinner ut... Har ni sett "kill bill 1" finns det en sådan i slutet i fäktscenen i snöträdgården.

Likadant är det med lyktor, de placerades exempelvis nära vattenkaret så att man skulle se att tvätta sig, eller längs med en stig så man såg hur man gick.

Och gångstenar som är lite upphöjda från markytan är ett vanligt inslag i tsubiniwa. Och varför är de upphöjda, jo för oftast var man ju klädda i kimonos, och de går vavligtvis ända ner till fötterna,och för att undvika att släpa dem i marken höjde man upp gångstenarna en bit.

När det gäller sukiya-mon vet jag inte så mycket om just den stilen. Men ser ni staketet på vardera sidor så är det lite springor i det... och de tär inte för jag är en usel snickare tongue.gif utan för skapa nyfikenhet hos besökaren, att få han elle rhenne att bli nyfiken på vad som finns där bakom... man hör lite porlande, man kan skymta lite vattenblänk. Men det är först när man öppnar dörren man ser dammen i sin helhet. Det finns massvis med enkla knep som man använder i trädgårdsdesign i japan, korea och kina, men som oftast glöms bort här i väst.

Exempelvis, man har en intressant prydnadssak, en tomte, lykta eller nåt. Oftast ställer man den mitt i en rabatt där det är fullt synlig från alla håll. Ett knep är att plantera nån lågt växande buske (ex ormbunke av nåt slag) framför/bredvid den för att dölja den lite så man bara ser typ 70 % av den. Genast blir scenen mycket mera intressant. Givetvis skall man inte täcka den helt så man inte ser vad det är... bara dölja lite....

Det finns framför allt två tips för de som vill kunna skapa denna sortens trädgårdar

1) Studera befintliga (böcker, resor osv)

2) Studera naturen. Mycket av innehållet i japanska trädgårdar kommer ifrån hur naturen såg ut... Ett mikrokosmos så att säga. Man villl återskapa en sjö, ett berg, och skog på sin baksida. Att "härma" naturen är oerhört effektivt.

Exempelvis du vill anlägga en liten bäck eller ett mindre vattenfall till din damm. Naturligtvis gräver du inte en helt rak ränna utan du vill den ska slingra sig lite... Då kan man ställa sig frågan, varför slingar sig bäckarna i naturen?? Rent fysikaliskt sett borde de rinna i en rak ränna pga gravitationen. Men naturen är inte perfekt, vanligtvis har vattent på sin väg ner från berget stött på en sten eller dylikt som det inte kan penetrera, då tar vattnet en annan väg. Tänk därför på när du anlägger din fors/bäck att där den kröker sig, placera ett naturligt hinder som ex en lite större sten. Detta och mycket mer framgår väldigt tydligt om man en solig dag i april går ut i skogen och studerar de bäckar som skapas av snösmältningen. De följer helt o hållet naturens egna regler och lagar... det är dessa man i asien under hundratals år försökt återskapa och på så sätt föddes dessa trädgårdar.

/Henrik
ps skall ej måla det, möjligtvis sätta nån sorts tak, men det är svårt att hitta korrekt takmaterial här i sverige ds

Tack för intressant läsning! Jag ska ev till Japan i september så jag ska läsa på lite om deras trädgårdar, de är så väldigt vackra. Sen kanske det blir en japansk del i min egen trädgård.
Ophelia
Kanonfint smile.gif Jag tycker att man kan låna idéer från andra och från andra kulturer och ta hem till sitt eget. Det blir ju lite "försvenskat" japanskt ju. Trädgårdsidéerna utvecklas ju när någon vågar sig på att testa nya grejer.
Himla roligt! smile.gif
MrNorth
Ja som man säger "man kan endast göra japanska trädgårdar i japan"... det man som bäst kan uppnå i sverige är en svensk trädgård med japansk inspiration! Och det är ju vissa skillnader mellan japans och sveriges klimat, iaf om man räknar osaka, tokyo och kyoto... och det är fuktigheten. De får oerhört mycket mera regn än vad vi får samt att den relativa fuktigheten är högre. Alltså rena drömmen för mossa som är ett viktigt inslag i en japansk trädgård...

Jag rekommenderar att man ser ut ett hörn i sin tomt, till att börja med. Har hörnet en naturlig koppling till resten av trädgården så är det bara en bonus. Vill man ha en lättskött trädgård så rekommenderar jag en karensansui, dvs en "torr trädgård". Med granitkross, några bambuplantor, en lykta och några korrekt planterade stenar så kan det bli hur fint som helst. Det är viktigt att inte översvämma sin scen med prylar... "less is more" (mindre är mera) är en viktig grundpelare. De japanska mästarna brukar säga att trädgården är klar då det inte finns mera man kan plocka bort smile.gif

/Henrik
olsson a
ursnyggt. Det där med rådjursskrämman har jag länge letat efter jag tycker att det är fint när vattnen rinner. Jag skulle vilja bygga den själv har du tips eller var kan man få tag i ritning till den. Det måste ju stämma så det blir riktigt.
estet
Verkligen jättesnyggt!! smile.gif
Fialotta
Åhhh...va snyggt...tack för att du delar med dig av din kunskap smile.gif
Ophelia
Hai!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Zarah P
De här idéerna ska jag definitivt hålla i minnet när vi flyttat till hus!

Och visst är det så att saker man inte får serverade på silverfat är mer intressanta, just som du säger? Om man inte ser alltsammans på en gång, vill man gära gå närmare och undersöka...
De är smarta, japanerna, måste jag säga - och goda psykologer. smile.gif

För att inte tala om att de är esteter, för det blir ju så vackert!
MrNorth
Nåt man måste komma ihåg är att bakom scenerna i japanska trädgårdar ligger fantiskt en massa matematik wink.gif Jag läste ett utkast ur "illustrations" som är en gammal japansk skrift (översatt) och för varje scen fanns det en massa vinklar, beräkningar så att stenarna hamnade på korrekt avstånd i förhållade till betraktaren osv. Och det är just stenar som man lägger tyngdpunkten på.... buskar och vatten och annat kommer på andra plats.

Ni har kanske hört talas om gyllene snittet... det finns flera dylika "beräkningar" som ger en liten hint om hur saker skall förhålla sig till varandra för att ögat skall uppfatta det som proportionsenligt. Exempelvis är våra kära kreditkort skapta enligt en liknande "formel"... ej för avlångt, ej för fyrkantigt.

Och på biografen kom man för längesen 1930-talet?!? (när cinemascope blev populärt) underfund med att widescreen är ett för ögat naturligt sätt att se på nånting... detta visste japanerna för länge sedan och skapade således sina trädgårdar i "widescreen" för att den första anblicken skulle bli så angenäm som möjligt och ögat (hjärnan) inte skulle haka upp sig på nåt...

Ett tips när ni är ute och går i skogen... kolla hur stenarna ligger, och hur växterna växer runtomkring dem, samt om det finns ett vattendrag, hur bäcken eller forsen rinner. Japanerna hämtade det mesta av sin inspiration (om man bortser från att trädgårdskonsten härstammar från korea och kina) från just hur naturen ser ut. Så denna kunskapen är helt gratis, problemet är att bli lika bra som moder natur på att anlägga landskap smile.gif

/Henrik
AndreasBlomquist
CITAT (MrNorth @ 15-07-2005, 22:43)
CITAT
Tjejen vill ha en japansk del i trädgården och kanske kan något liknande hitta sin väg till vår trädgård!

Tja, jag skulle ju kunna ge några tips på hur man kan göra... en fördel är om denna delen ligger i så mycket skugga som möjligt. Gärna i ett hörn då man får störst "effekt" i mindre ytor som exempelvis en radhustomt på 20 m2. Har man en större villatomt är det bäst att välja ut specifika delar som man vill förädla...

Har du nåt kort taget från den position man kommer att se denna "delen" så vore det pefekt... samt nån sorts budgettak och en liten notis om vad ni vill att den japanska delen skall framkalla för känslor... spänning, lugn etc.

/Henrik

Hej Henrik,

Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer för den japanska delen i trädgården. Jag har ett hörn i trädgården som skulle passa alldeles utmärkt. Delar av hörnet ligger konstant i skugga. På bilden är det området där en röd hink står som är mest skuggigt. Skuggan som "kommer från" den vita väggen blir längre ju senare på eftermiddagen det är.
Den björken som står till höger i bild är numera nedsågad...
Vad vi vill ha dit är ett "skuggdäck" som kommer mäta 3 x 3 meter och vara byggt i värmebehandlat furu, så det får en naturlig färg som påminner om Teak. Denna har vi planerat att ha nere i det hörnet och sedan bygga upp den japanska delen runt detta. Låt oss säga mellan 1.5 - 2 meter in från tomtgränsen. Den delen av tomtgränsen som i dagsläget har häcken (syrénhäck) ligger ju alltid i skugga och syrénbuskarna ska vi ha bort och ersätta med ett snygga plank alternativt något annat som skymmer bra och är snyggt.. Förslag?

Budgettak... en sisådär 15-20.000 kronor ungefär mellan tummen och pekfingret!

Hörnet sett från altanen

Lite närmare bild på hörnet
MrNorth
Hej!

Här kommer ett litet förslag, beklagar det urfula trädäcket, men hittade inget bättre....

Förslaget är att man använder sig av granitkross eller mindre kullerstenar för att skapa grunden och få till ett kraftfullt horisontellt plan. Därefter krävs det lite vertikala element, då föreslår jag en stor acer palmatum i bakgrunden samt en kasuga stenlykta (eller dylikt). Sedan lite småplanteringar runt det hela, azalea, hosta samt i de skuggiga partierna lite ormbunke,exempelvis strutbräken. Ett vattenelement är inte helt fel och det får du i form av ett sten-vattenkar... sånt kan man lätt göra av en fin rund sandsten. Sedan några gångstenar och runt dem mossa (om solen tillåter) eller gräs (gärna den finare sorten typ golf-green)

Lade till en bambuskärm vid högra sidan... för att skärma av och sedan där du har syrenhäck, bambuskärm som man enkelt gör själv... finns många sorter. Sök på "+bamboo +fence" på google.

Jag skulle nog satt ett tak på trädäcket och kanske flytta arrangemanget något vänster så att stengången ringlar sig fram till trädäcket och att vattenkaret står alldeles till vänster om den stora gångsten man kan sätta skro o dyl på precis innan man går upp på däcket. Då får man förmodligen lite mera nytta utav lampan oxå...

Det går säkert att göra på många olika sätt, och min design är säkert inte felfri... Betrakta den som ett "tips"...

lycka till

/Henrik
BengHa
Angående shishi odoshi så har jag hört förlänge sedan att de skulle kallas för Japanska tigerskrämmor. "Men det finns ju inga tigrar i Japan" blev komentaren då. Tillslut så sade jag att det var dess förtjänst att det inte fanns några tigrar.

shishi odoshi Här är en länk till hur man konstruerat en shishi odoshi. Jag hadde en tidigarre men då lät jag vattnet komma in genom ställningen. Hemligheten till det var ventilgummi, det kunde gå igenom leden utan att påverka konstruktionen.

I min nya trädgård skall jag nog ha en då det är mycket rådjur runt omkring.
Zanna
CITAT (MrNorth @ 17-07-2005, 16:30)
Ja som man säger "man kan endast göra japanska trädgårdar i japan"... det man som bäst kan uppnå i sverige är en svensk trädgård med japansk inspiration! Och det är ju vissa skillnader mellan japans och sveriges klimat, iaf om man räknar osaka, tokyo och kyoto... och det är fuktigheten. De får oerhört mycket mera regn än vad vi får samt att den relativa fuktigheten är högre. Alltså rena drömmen för mossa som är ett viktigt inslag i en japansk trädgård...

Jag rekommenderar att man ser ut ett hörn i sin tomt, till att börja med. Har hörnet en naturlig koppling till resten av trädgården så är det bara en bonus. Vill man ha en lättskött trädgård så rekommenderar jag en karensansui, dvs en "torr trädgård". Med granitkross, några bambuplantor, en lykta och några korrekt planterade stenar så kan det bli hur fint som helst. Det är viktigt att inte översvämma sin scen med prylar... "less is more" (mindre är mera) är en viktig grundpelare. De japanska mästarna brukar säga att trädgården är klar då det inte finns mera man kan plocka bort smile.gif

/Henrik

Du kanske har tips på trädgårdar som man kan besöka i Tokyo-Yokohama trakten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon