CITAT (Skruttis @ 28-07-2009, 09:50)

Om jag inte är helt ute och velar så verkar det finnas väldigt många sorters gallmyggor och att de tillhör en grupp som heter Cecidomyia. Gjorde en bildsökning på Google på "Cecidomyia bisetosa" och fick då fram bilder på vuxna myggor. Även om just den inte är en art som ger sig på dagliljorna så kanske den kan vara snarlik i utseendet i a f.
Kom även in på den här länken
Gallmygga där det finns en liten bild.
Ska tilläggas att det här bara är ett förslag från mig, jag är inte särskilt insatt i dessa insekters leverne.
Lycka till!
Tack Skruttis!
Gjorde en grundlig sökning igår och hittade många bilder - för många, för de var ganska olika. Ingen av en
daglilja- eller aklejagallmygga. Finns det någon slags feromonfälla eller nåt man kan hoppas fånga en med? Jag har inga myggor i mina dagliljor, men har haft invasion i mina aklejor för fyra år och jag vill ha dom bort från mina aklejor och stanna bort från mina dagliljor (många andra har dom), så jag måste hitta något bättre än plocka bort knoppor eller gifta med Provado (har gjort båda). Det är bara så svårt, om man inte ens vet vad det är man kämpar emot. Kan man locka eller skrämma dom bort eller förvirra dom så att de inte kan hitta knoppor, eller skydda plantar med något, som frostskydd, när de är igång, eller ....