Full version: Östrogen
Majacilla
Gröna rum gick ju på grannkanalen så jag missade Dokument utifrån som tog upp östrogenanvändningen.

Du som såg det; vilka nya katastrofer kommer att drabba oss som använder det? Överlever inte utan men kanske inte heller med? Hur gör ni andra som är "där" wacko.gif ?
grycken
Uppdrag granskning - vad hände sen? hette programmet och går i repris 15 och 19 juli!
stennie
har inte varit drabbad av jättebesvär...men dom jag hade försvann med Remifemin som kan köpas på hälsokost.....
Anki på Öland
Har heller inga jättebesvär men kör som Stennie hälsokost. Just nu B-Calm, ett mineraltillskott som fungerar bra. Har också provat något där det verksamma var Salviaextrakt (minns inte vad det hette) som också fungerade bra.
Anki
Majacilla
Tack för alla svar! Får titta på reprisen.

Tyvärr har jag jättebesvär och har provat allt; akupunktur, hälsokost, homeopat och motion. Inget hjälpte och jag mådde allt sämre så jag får nog fortsätta med östrogen för att överhuvud taget orka med. Mår ju jättebra så länge jag äter dom och vill egentligen inte se och höra om alla biverkningar...... unsure.gif
Reserv
Hmm wink.gif tyckte att jag läste nånstans igår att Östrogen ökar bröstcancerriskerna, men gör motsatta effekten vid underlivscancer. Undra varför det ska öka riskerna på ett ställe i kroppen och sänka riskerna på ett annat. unsure.gif
Jasmin
Jag är ganska nyligen opererad för livmodercancer, vilket har gjort att jag från den ena dagen till den andra kastades in i klimakteriet. Första tiden var jag så tuff, jag skulle minsann inte ha några hormoner. Närå, detta skulle jag minsann klara. Tillslut tvingades jag ge med mig. Den förklaring jag har fått är att när man saknar livmoder som i mitt fall, så behöver du inget kombinationspreparat. Det är gulkroppshormonet som är i kombinationspreparaten som är det farliga. Dessutom "kräver" min kropp sina hormoner tillbaka ännu i minst 10 år.
Salvia
Jag har tagit östrogen i MÅNGA år (12)provat alla varianter, tabletter, plåster ,gel etc..Har slutat och börjat igen .Jag tror att man bara skjuter problemet framför sig hela tiden så fort man slutar ta det så kommer alla besvär tillbaka.Jag får nog fortsätta resten av livet med detta, för jag står inte ut med allt elände som drabbar mig så fort jag slutar. Det hälsokosten har att erbjuda har ingen som helst effekt på mig.
Mitt råd är: prova nåt hälsokostpreparat först och se om det hjälper,innan du tar till konstgjorda hormoner.
rabalder
Jag är i klimakteriet. har haft svettningar i snart ett år. var hos gyn på koll bara, han tyckte att jag skulle ha östrogen, det var ju så bra. jag har alltid varit försiktig med mediciner! tar knappt en huvudvärkstablett. jag vill inte ha östrogen! Jag tror att man ska tänka så här- detta med övergångsbesvär är NATURLIGT! jag tycker själv att det är lite spännande.
Livet har gått ett steg till. Jag känner mig nästan som om jag var ton nåring i bland. Jag skrattar åt mig själv, då jag får hålla tidningen längre ifrån. Jag tycker om mina rynkor. nästan alla...
Jag tror att allt handlar om att man måste tycka om sig själv. wub.gif
Reserv
Jag måste erkänna att jag idag först kommit på att två av dom manliga medlemmarna i forumet(enligt min tro) visat sig va´kvinnor blink.gif sad.gif Fattar inte alls varför jag misstagit mig och sen bara av farten fortsatt tro att det var män unsure.gif huh.gif Sen så vill jag på intet sätt förringa kvinnors klimakteriebesvär, men hur klarade dom av det förr i tiden, vissa av er tror juh inte ens att ni skulle överleva utan medicinerna? wink.gif unsure.gif Det måste juh i såna fall finnas nåt naturpraparat som dom visste om då, eller? huh.gif
rabalder
Tyvärr tror jag att många människor ställer för stor tilltro till medicin. Många gånger kan man vara friskare utan. Jag känner människor som är helt förgiftade av sina mediciner. Många behöver självklart piller.
mitt bästa friskråd är; ät rätt och rör på dig, skratta så mycket du kan. Själv har jag skrattat åt mycket elände... det hjälper faktiskt!
God kväll allesammans från tant RaBalder tongue.gif
yla
jag blev också itutad att de skulle va skitbra ursäkta ordvalet me östrogen

åt d e ocså en period man fick de e i söta askar me en spegel i o dosa så j..................lla sött uuurrrrkkkk

nää jag gick aldrig på de hela o klara mej alldeles bra utan hormoner
för jag har nog av mina egna tror jag

märkte aldrig nån skilllnad

jag e tjej jag hahaha men de visste alla

kanske kan säga ttt javisst blir de varmt ibland o kallt ibland men tror nog mer på mej själv fast oki ibland tar jag en liten stoppa upp grunka hm hm va heter den nu då

jo ovestrin men de e inte speciellt ofta utan bara då de känns att nu så behövs de nåt
kan bli 4 ggr per år
Majacilla
CITAT (Reserv @ 14-07-2005, 22:30)
Jag måste erkänna att jag idag först kommit på att två av dom manliga medlemmarna i forumet(enligt min tro) visat sig va´kvinnor blink.gif sad.gif Fattar inte alls varför jag misstagit mig och sen bara av farten fortsatt tro att det var män unsure.gif huh.gif Sen så vill jag på intet sätt förringa kvinnors klimakteriebesvär, men hur klarade dom av det förr i tiden, vissa av er tror juh inte ens att ni skulle överleva utan medicinerna? wink.gif unsure.gif Det måste juh i såna fall finnas nåt naturpraparat som dom visste om då, eller? huh.gif

Förr i tiden levde kvinnorna till klimakteriet! Så sent som förra sekelskiftet var medelåldern 45 år. Senare då livslängden ökade, var kvinnorna ännu hemma och kraven var på sätt och vis lägre. Idag jobbar de flesta av oss för fullt, har barn osv...så hur ska man klara detta när man till exempel inte har sovit mer en en halvtimme i sträck per natt i några månader? Dessutom skulle man ju tiga och lida....jag menar man gick ju med tandvärk och andra sjukdomar förr också, skulle du vilja göra det?

Ni som klarar er utan, var glada, men döm inte oss andra för ni visar bara oempati. Det är lätt att vara tuff när man inte lider pin....
Majacilla
En annan sak; har man övervikt klarar man sig i regel bättre än om man som jag är riktigt smal. Anledningen är att det finns östrogen i fettcellerna som vi smala då inte har wacko.gif Och så trodde man att det var bra att vara smal....
Ophelia
CITAT (Majacilla @ 15-07-2005, 00:30)
En annan sak; har man övervikt klarar man sig i regel bättre än om man som jag är riktigt smal. Anledningen är att det finns östrogen i fettcellerna som vi smala då inte har wacko.gif Och så trodde man att det var bra att vara smal....

Tänka sig! Då lär jag nog aldrig behöva östrogen smile.gif
rabalder
CITAT (Majacilla @ 15-07-2005, 00:28)
CITAT (Reserv @ 14-07-2005, 22:30)
Jag måste erkänna att jag idag först kommit på att två av dom manliga medlemmarna i forumet(enligt min tro) visat sig va´kvinnor blink.gif  :(  Fattar inte alls varför jag misstagit mig och sen bara av farten fortsatt tro att det var män unsure.gif  :huh:  Sen så vill jag på intet sätt förringa kvinnors klimakteriebesvär, men hur klarade dom av det förr i tiden, vissa av er tror juh inte ens att ni skulle överleva utan medicinerna? wink.gif  :unsure:  Det måste juh i såna fall finnas nåt naturpraparat som dom visste om då, eller? huh.gif

Förr i tiden levde kvinnorna till klimakteriet! Så sent som förra sekelskiftet var medelåldern 45 år. Senare då livslängden ökade, var kvinnorna ännu hemma och kraven var på sätt och vis lägre. Idag jobbar de flesta av oss för fullt, har barn osv...så hur ska man klara detta när man till exempel inte har sovit mer en en halvtimme i sträck per natt i några månader? Dessutom skulle man ju tiga och lida....jag menar man gick ju med tandvärk och andra sjukdomar förr också, skulle du vilja göra det?

Ni som klarar er utan, var glada, men döm inte oss andra för ni visar bara oempati. Det är lätt att vara tuff när man inte lider pin....

Om kvinnorna bara levde till klimakteriet? När dog karlarna???
Tropeden
"Förr i tiden levde kvinnorna bara till klimakteriet"... jaja för lääänge sen, förr i tiden. Men säg dem som var i klimakterieåldern på 30-talet eller 50-talet. Mig veterligen fanns inte homoner på burk/sputa på det sättet då. Nu pratar jag om våra farmödrar, mormödrar, kanske mammor. Hur har dom klarat sig? Utan att dö av klimakteriebesvär alltså.
Var det inte på 90-talet det blev så populärt att använda sig av hormoner oavsett man hade besvär eller inte, man kan ju förebygga....
Förstår dem som verkligen lider. Men dom som har lite svettningar och humörsvängningar då och då springer till läkaren och kräver att få hormoner förstår jag inte. heller inte läkare som skriver ut dessa preparat hur som helst.

De kan ju inte va bra o proppa i sig hormoner hur som helst. Det anses vara farligt i idrottsvärlden. Varför då inte hos oss "vanliga dödliga"?
yla
jag menar inte att vara tuff o verka pösig bara för att jag klarat mej

jag vill bara visa att de går o att man kanske kan känna efter först
o om de inte går så e de klart man ska ta hjälp

om fetma så e jag nog ganska lagom fet alltså inom bmi som normal rolleyes.gif
lavendel2
Såklart man ska äta östrogen om den här perioden i ens liv är verkligt jobbig!!
Felet var väl alla förskrivningar som gjordes i förebyggande syfte och till människor som inte hade så mycket problem!
Östrogenet fick nästan nån sorts status av undermedel...ett sätt att undvika åldrandet!
Själv svettas jag och fryser om vartannat...och visst kan jag bli lite irriterad på det...men det är inte så farligt..och det går väl snart över!!!
Det enda som fortfarande stör mej med åldrandet är att jag inte..hur jag än bär mej åt..kan bli lika smal om midjan som jag var förr..men jag jobbar med att acceptera det! smile.gif
Lavendel...klimakteriekärring tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon